praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Projektowanie logo dla firmy
Istotną kwestią w procesie projektowania graficznych materiałów marketingowych w biznesie, są użyte w projekcie kolory. Jednym z podstawowych aspektów, jakie mają tu znaczenie, jest wartość każdej barwy. Mowa tu nie tylko o miarodajnym aspekcie, jakim jest długość fali, ale o wydźwięku, idei, jaka się za nią kryje.
Każdy kolor odgrywa bowiem pewną rolę w działaniach, mających na celu wpłynąć na odbiorcę w pożądany przez twórców sposób. Barwy potrafią wzbudzić skojarzenia, wpłynąć na działania ludzi oraz wywołać określone skutki emocjonalne i psychiczne. W zależności od potrzeb pozwalają uwydatnić elementy przekazu lub zmniejszyć ich widoczność.
Psychologia kolorów bada wpływ barw na ludzi. W odniesieniu do projektowania loga dla firmy chodzi tu o zbadanie, jakie kolory mają wpływ na potencjalnych klientów. Zastosowanie konkretnego koloru może mieć pozytywne lub negatywne skutki, w zależności od grupy docelowej, do jakiej kierujemy przekaz. Psychologia kolorów ma swoje źródło w kulturze, a jeszcze szerzej – uwarunkowaniach historycznych.
Kolory, które będą kojarzyły się z energią, życiem czy witalnością przyciągały gatunek ludzki od zarania dziejów. Człowiek, aby przeżyć, poszukiwał czerwonych owoców, wyróżniających się wśród bujnej i życiodajnej zieleni, opanował ogień będący mieszaniną czerwieni, pomarańcza i żółci – ciepłych barw. Ogień odstraszał dzikie zwierzęta, przyciągając jednocześnie – swoimi barwami i ciepłem – ludzi, podobnie jak słońce, bez którego ludzie nie mogliby przetrwać i bez którego większość nie wyobraża sobie udanych wakacji. Marzeniem ludzi, od zawsze, było latanie po niebieskim niebie, niebieski to również kolor morza – wody, bez której życie na naszej planecie nie byłoby możliwe. Człowiek ucywilizowany zdał sobie szybko sprawę ze znaczenia kolorów. Dowodem na to jest pojawienie się w sztuce wielu alegorii i symboli, gdzie barwy oznaczają konkretny stan ducha, nastrój itp. Kolory znajdują wiele zastosowań – mogą wprawić nas w pozytywny nastrój, mają siłę perswazji w marketingu i właściwości lecznicze w chromoterapii.
Profesjonalne projektowanie loga firmy lub innych elementów wizualnej identyfikacji przedsiębiorstwa, wymaga zaznajomienia się z symboliką przynajmniej podstawowych barw, używanych najczęściej w komunikacji.
Czerwony
Przyciąga uwagę znacznie bardziej niż pozostałe kolory. Wiązać się to może zarówno z tym, że posiada najdłuższą długość fali, jak również z psychologicznym zakodowaniem jej znaczenia przez ludzki mózg.
Kolor czerwony wyrażać może energię, miłość, pasję czy determinację, jednak nieumiejętne, nieadekwatne do sytuacji nadużycie tej barwy prowadzi do wywołania tak skrajnych emocji, jak agresja, poczucie zagrożenia lub gniew.
Żółty
Jasny, ciepły, pogodny – takie też wzbudza emocje. Kojarzy się z latem i słońcem, które w większości przypadków kojarzą się bardzo pozytywnie.
Kolor żółty oznacza świeżość, radość, poczucie bezpieczeństwa, ciepło, a także zdrowie. W niektórych kręgach może jednak oznaczać zdradę. Cenną, dosłownie, wartość stanowi pochodna barwa koloru żółtego – kolor złoty wyrażający szlachetność, bogactwo, stabilność lub zaufanie. Nieumiejętne użycie koloru złotego może stanowić wyraz pazerności.
Pomarańczowy
Mieszanka czerwieni i żółci stanowi kombinację ich właściwości. Pogodnie usposabia obserwatorów, kojarzy się z otwartością, wyraża przedsiębiorczość, aktywność i dynamizm wpływa na apetyt. Ciemny odcień koloru pomarańczowego może jednak wzbudzić podejrzliwość.
Zielony
W projektowaniu, zastosowanie tego koloru wzbudzi u odbiorców poczucie bezpieczeństwa i wewnętrzny spokój. Zielony kojarzony jest również z pozytywną energią, naturą i życiem. Barwa ta oznaczać może też zazdrość. W USA kojarzony jest ze stabilnością, mocą i dostatkiem przez konotacje z zieloną walutą, jaką jest dolar.
Niebieski
Prawdopodobnie jeden z bardziej lubianych kolorów. Wzbudza w ludziach poczucie pewności, niezawodności i stabilności. Uspokaja, wzbudza zaufanie, kojarzy się z delikatnością, wyrażając jednocześnie moc. Negatywny wydźwięk koloru niebieskiego może wzbudzać jednak strach, a jako zimna barwa często wyraża chłód.
Biały
Kolor śniegu i chmur kojarzy się z boskością, czystością i transcendencją. Odpowiednie skomponowanie tej barwy daje bardzo dostojny efekt (biel na tle czarnego/złotego lub odwrotnie). Poza wzbudzeniem pozytywnych odczuć, takich jak wrażenie uczciwości i szczęścia, w pewnych okolicznościach można osiągnąć odmienny efekt – pustki, zimna i dumy. Ciekawostką jest, że w kulturach wschodu biały jest kolorem żałobnym.
Czarny
Tajemniczy, czarny kolor oznacza szlachetność, władzę, dominację i powagę. Dość często zauważa się też jego negatywny wydźwięk. Czerń jest kolorem żałobnym w kulturze zachodu, powstało wiele wyrażeń dopasowujących go do pecha, niefortunnych zdarzeń i pesymistycznych założeń. Biorąc pod uwagę, że projektowane dla firm grafiki często pojawiają się w wersjach czarno-białych, warto zwrócić uwagę, by przekaz niesiony przez logo achromatyczne (w dwóch kolorach – czerni i bieli) nie odbiegał znacząco, od przekazu niesionego przez jej kolorowy pierwowzór.
W poprzednim akapicie nieprzypadkowo podaliśmy zarówno pozytywne, jak i negatywne cechy każdego koloru. Właściwe połączenie barw i użycie ich w odpowiednich proporcjach, to skomplikowane kwestie, na których naukę profesjonaliści w projektowaniu poświęcają wiele czasu. Specjalistyczne projektowanie loga, etykiet i innych materiałów marketingowych, z uwzględnieniem siły kolorów, może zapewnić sukces na rynku każdego biznesu.
Wybór koloru loga ma duże znaczenie. Barwy wzbudzają skojarzenia i są identyfikowane z gałęzią gospodarki. Źle dobrany kolor może wprowadzić odbiorcę w błąd i wywołać negatywne skojarzenia. Wybierając odpowiedni kolor możesz zyskać klienta oraz stać się rozpoznawalną marką na rynku.
Każdy kolor ma swoje znaczenie. Dlatego ważne jest, aby dobrać odpowiedni kolor loga, który będzie Cię reprezentował w kontaktach z odbiorcą. Np. jeżeli tworzysz markę dedykowaną dzieciom wybieraj kolory żółte, które przyciągają uwagę. Jeśli potrzebujesz pomocy w projektowaniu znaku sprawdź naszą ofertę. Zaprojektujemy Ci logo, w której będzie odpowiednio dobrana kolorystyka.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.