Zapytaj o ofertę

Projektowanie logo dla firmy

Zadzwoń:
883 222 244
powrót

Znaczenie kolorów w projektowaniu

Baza wiedzy

Niewątpliwie kolor ma znaczenie w życiu. Niektóre lubimy bardziej, inne mniej. Identycznie sprawa ma się z projektowaniem komunikacji wizualnej każdej marki.

Psychologia kolorów a projektowanie

Istotną kwestią w procesie projektowania graficznych materiałów marketingowych w biznesie, są użyte w projekcie kolory. Jednym z podstawowych aspektów, jakie mają tu znaczenie, jest  wartość każdej barwy. Mowa tu nie tylko o miarodajnym aspekcie, jakim jest długość fali, ale o wydźwięku, idei, jaka się za nią kryje.

Każdy kolor odgrywa bowiem pewną rolę w działaniach, mających na celu wpłynąć na odbiorcę w pożądany przez twórców sposób. Barwy potrafią wzbudzić skojarzenia, wpłynąć na działania ludzi oraz wywołać określone skutki emocjonalne i psychiczne. W zależności od potrzeb pozwalają uwydatnić elementy przekazu lub zmniejszyć ich widoczność.

Psychologia kolorów bada wpływ barw na ludzi. W odniesieniu do projektowania loga dla firmy chodzi tu o zbadanie, jakie kolory mają wpływ na potencjalnych klientów. Zastosowanie konkretnego koloru może mieć pozytywne lub negatywne skutki, w zależności od grupy docelowej, do jakiej kierujemy przekaz. Psychologia kolorów ma swoje źródło w kulturze, a jeszcze szerzej – uwarunkowaniach historycznych.

Kolory, które będą kojarzyły się z energią, życiem czy witalnością przyciągały gatunek ludzki od zarania dziejów. Człowiek, aby przeżyć, poszukiwał czerwonych owoców, wyróżniających się wśród bujnej i życiodajnej zieleni, opanował ogień będący mieszaniną czerwieni, pomarańcza i żółci – ciepłych barw. Ogień odstraszał dzikie zwierzęta, przyciągając jednocześnie – swoimi barwami i ciepłem – ludzi, podobnie jak słońce, bez którego ludzie nie mogliby przetrwać i bez którego większość nie wyobraża sobie udanych wakacji. Marzeniem ludzi, od zawsze, było latanie po niebieskim niebie, niebieski to również kolor morza – wody, bez której życie na naszej planecie nie byłoby możliwe. Człowiek ucywilizowany zdał sobie szybko sprawę ze znaczenia kolorów. Dowodem na to jest pojawienie się w sztuce wielu alegorii i symboli, gdzie barwy oznaczają konkretny stan ducha, nastrój itp. Kolory znajdują wiele zastosowań – mogą wprawić nas w pozytywny nastrój, mają siłę perswazji w marketingu i właściwości lecznicze w chromoterapii.

Profesjonalne projektowanie loga firmy lub innych elementów wizualnej identyfikacji przedsiębiorstwa, wymaga zaznajomienia się z symboliką przynajmniej podstawowych barw, używanych najczęściej w komunikacji. 

Znaczenie kolorów w projektowaniu

Czerwony

Przyciąga uwagę znacznie bardziej niż pozostałe kolory. Wiązać się to może zarówno z tym, że posiada najdłuższą długość fali, jak również z psychologicznym zakodowaniem jej znaczenia przez ludzki mózg.

Kolor czerwony wyrażać może energię, miłość, pasję czy determinację, jednak nieumiejętne, nieadekwatne do sytuacji nadużycie tej barwy prowadzi do wywołania tak skrajnych emocji, jak agresja, poczucie zagrożenia lub gniew.

Żółty

Jasny, ciepły, pogodny – takie też wzbudza emocje. Kojarzy się z latem i słońcem, które w większości przypadków kojarzą się bardzo pozytywnie. 

Kolor żółty oznacza świeżość, radość, poczucie bezpieczeństwa, ciepło, a także zdrowie. W niektórych kręgach może jednak oznaczać zdradę. Cenną, dosłownie, wartość stanowi pochodna barwa koloru żółtego – kolor złoty wyrażający szlachetność, bogactwo, stabilność lub zaufanie. Nieumiejętne użycie koloru złotego może stanowić wyraz pazerności.

Pomarańczowy

Mieszanka czerwieni i żółci stanowi kombinację ich właściwości. Pogodnie usposabia obserwatorów, kojarzy się z otwartością, wyraża przedsiębiorczość, aktywność i dynamizm wpływa na apetyt. Ciemny odcień koloru pomarańczowego może jednak wzbudzić podejrzliwość.

Zielony

W projektowaniu, zastosowanie tego koloru wzbudzi u odbiorców poczucie bezpieczeństwa i wewnętrzny spokój. Zielony kojarzony jest również z pozytywną energią, naturą i życiem. Barwa ta oznaczać może też zazdrość. W USA kojarzony jest ze stabilnością, mocą i dostatkiem przez konotacje z zieloną walutą, jaką jest dolar.

Niebieski

Prawdopodobnie jeden z bardziej lubianych kolorów. Wzbudza w ludziach poczucie pewności, niezawodności i stabilności. Uspokaja, wzbudza zaufanie, kojarzy się z delikatnością, wyrażając jednocześnie moc. Negatywny wydźwięk koloru niebieskiego może wzbudzać jednak strach, a jako zimna barwa często wyraża chłód.

Biały

Kolor śniegu i chmur kojarzy się z boskością, czystością i transcendencją. Odpowiednie skomponowanie tej barwy daje bardzo dostojny efekt (biel na tle czarnego/złotego lub odwrotnie). Poza wzbudzeniem pozytywnych odczuć, takich jak wrażenie uczciwości i szczęścia, w pewnych okolicznościach można osiągnąć odmienny efekt – pustki, zimna i dumy. Ciekawostką jest, że w kulturach wschodu biały jest kolorem żałobnym.

Czarny

Tajemniczy, czarny kolor oznacza szlachetność, władzę, dominację i powagę. Dość często zauważa się też jego negatywny wydźwięk. Czerń jest kolorem żałobnym w kulturze zachodu, powstało wiele wyrażeń dopasowujących go do pecha, niefortunnych zdarzeń i pesymistycznych założeń. Biorąc pod uwagę, że projektowane dla firm grafiki często pojawiają się w wersjach czarno-białych, warto zwrócić uwagę, by przekaz niesiony przez logo achromatyczne (w dwóch kolorach – czerni i bieli) nie odbiegał znacząco, od przekazu niesionego przez jej kolorowy pierwowzór.

Każdy kolor ma znacznie głębsze znaczenie niż jedynie fakt postrzegania go, przez ludzkie oko. Odpowiednie zastosowanie kolorów w projektowaniu ma wielkie znaczenie ze względu na przekaz, który chcemy nadać grafice.

W poprzednim akapicie nieprzypadkowo podaliśmy zarówno pozytywne, jak i negatywne cechy każdego koloru. Właściwe połączenie barw i użycie ich w odpowiednich proporcjach, to skomplikowane kwestie, na których naukę profesjonaliści w projektowaniu poświęcają wiele czasu. Specjalistyczne projektowanie loga, etykiet i innych materiałów marketingowych, z uwzględnieniem siły kolorów, może zapewnić sukces na rynku każdego biznesu.

 

Często zadawane pytania

Czy kolor loga ma znaczenie?

Wybór koloru loga ma duże znaczenie. Barwy wzbudzają skojarzenia i są identyfikowane z gałęzią gospodarki. Źle dobrany kolor może wprowadzić odbiorcę w błąd i wywołać negatywne skojarzenia. Wybierając odpowiedni kolor możesz zyskać klienta oraz stać się rozpoznawalną marką na rynku.     

Jak dobrać kolor do loga?

Każdy kolor ma swoje znaczenie. Dlatego ważne jest, aby dobrać odpowiedni kolor loga, który będzie Cię reprezentował w kontaktach z odbiorcą. Np. jeżeli tworzysz markę dedykowaną dzieciom wybieraj kolory żółte, które przyciągają uwagę. Jeśli potrzebujesz pomocy w projektowaniu znaku sprawdź naszą ofertę. Zaprojektujemy Ci logo, w której będzie odpowiednio dobrana kolorystyka.


Zobacz również:

Jak stworzyć ciekawe logo firmyLogo, Logotyp, SygnetZnaczenie kolorów w projektowaniuProjektowanie logotypuIdentyfikacja wizualnaMateriały reklamoweInternet i multimedia

 

Chętnie odpowiem
na Twoje pytania

Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]

Zapytaj o logo dla Twojej marki

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania
Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie.
Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalnośćgospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jestkontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanieskierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. Podanie adresu e-mail jestniezbędne dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. ADO będzie przetwarzał Państwaadres e-mail w oparciu o realizację prawnie uzasadnionego interesu ADO jakoadministratora danych, w postaci udzielenia odpowiedzi na złożone zapytanie, a zatem napodstawie art. 6 ust. 1 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku zprzetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalejRODO). Podanie imienia, nazwiska i numeru telefonu jest dobrowolne, a podając te danew formularzu wyrażają Państwo zgodę na ich wykorzystywanie.

ADO będzie przetwarzał Państwa dane przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi, apo tym czasie w zakresie i przez okres niezbędny dla ustalenia, dochodzenia izabezpieczenia ewentualnych roszczeń, mogących mieć związek z komunikacją zużytkownikiem lub odpowiedzią na zapytanie skierowane za pośrednictwem formularzakontaktowego (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, jednak brak adresu e-mail uniemożliwia uzyskanieodpowiedzi na pytanie skierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. ADOinformuje, że w oparciu o dane osobowe nie będą podejmowane decyzje w sposóbzautomatyzowany, nie będą one przedmiotem sprzedaży ani udostępniania podmiotomzewnętrznym, za wyjątkiem podmiotów i okoliczności ich ujawnienia przewidzianychprzepisami prawa oraz podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO, np. hostingowe lubIT. Państwa dane osobowe nie będą również przekazywane do państw trzecich luborganizacji międzynarodowych.

ADO informuje, że przysługuje Państwu prawo dostępu do danych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobecprzetwarzania danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego, a także prawo doprzenoszenia danych. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontaktna adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treściżądania (np. chęć dostępu do danych).

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych

prosty, zrozumiały język

konkretne przykłady

Ebook 10 zagadnień prawnych które musisz znać

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.

Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.

Twoje dane będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie zgody. Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jest kontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie Państwa zgody - art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). By móc otrzymywać materiały marketingowo-informacyjne na podany w formularzu adres e-maillub numer telefonu, zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektronicznąoraz ustawy Prawo telekomunikacyjne, potrzebujemy dodatkowej zgody wynikającej właśnie z tych przepisów. Brak wyrażenia tej zgody uniemożliwia otrzymywanie informacjina podany adres e-mail lub numer telefonu.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonych zgód lub doczasu zaprzestania świadczenia usług w formie newsletter. Aby wycofać zgody prosimy okontakt z BRANDELAW Marcin Setlak na adres e-mail wskazany powyżej. Odbiorcy, którym mogą być ujawnione Państwa dane są podmiotami, z którymi ADO zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych systemów informatycznych. Nie będą one również udostępniane innym odbiorcom zewnętrznym ani przekazywane do państwtrzecich czy organizacji międzynarodowych. W oparciu o Państwa dane nie dokonujemy profilowania, nie podlegają one również procesom podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany.

Mają Państwo prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych.Mają Państwo również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych przez BRANDELAW narusza przepisy RODO. Mają Państwo również prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontakt na adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treści żądania (np. chęć dostępu do danych).Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, niemniej bez ich podania niebędzie możliwe przekazywanie Newslettera. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przez BRANDELAW w Polityce Prywatności serwisów BRANDELAW: https://brandelaw.pl/polityka-prywatnosci.html.

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.
powrót do góry
zawijas
f
facebook