praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Projektowanie logo dla firmy
Ojciec ekonomii Adam Smith powiedział kiedyś, że prawami popytu i podaży kieruje niewidzialna ręka rynku. Ciężko stwierdzić, czy zdawał sobie sprawę, jak dynamicznie się porusza i w jakim tempie obejmuje coraz to nowe sfery życia ludzi. Dynamizm rynku jest jednym z głównych czynników, będących przyczyną zmian loga znanych firm. Wszystkich powodów, przez które przedsiębiorstwa decydują się na redesign loga nie sposób wymienić. Jednak istnieją pewne najczęściej występujące czynniki, o których krótko opowiemy.
- rozwój przedsiębiorstwa
Rynek tworzą podmioty – przedsiębiorstwa. Są one ze sobą ściśle powiązane, więc rynek tak dynamicznie się rozwija, jak dynamicznie rozwijają się jednostki - firmy. Z biegiem czasu, w każdej racjonalnie prowadzonej firmie będzie widoczny progres, rozwój, zwiększenie kapitału. Najczęściej, towarzyszy temu również zmiana charakteru organizacji, niekiedy zmienia się misja, a dotychczasowe oznaczenie firmy przestaje oddawać jej naturę. To często stanowi przyczynę zmiany projektu loga firmy, wraz z resztą elementów systemu. Przykładem znanej firmy, która zmieniła swoje logo przez wzgląd na rozwój, jest „Ernst&Young”. Firma odświeżyła swoje logo i w skali globalnej znana jest obecnie jako „EY” - logo, wraz ze sloganem „Building a better working world” przekazywać ma nową misję przedsiębiorstwa, to znaczy usprawnianie otaczającego nas świata.
- ewolucja branży marketingowej
Nawet jeżeli jesteś wierny początkowym założeniom i Twoja działalność ma ten sam charakter co na początku istnienia, i tak możesz być zmuszony zmienić logo. Doświadczony przedsiębiorca wie, że aby nie stracić swojej pozycji na rynku, należy nadążać za modą i innymi uwarunkowaniami w branży. W branży marketingowej podobnie jak ma to miejsce na rynku IT, zmiany trendów następują w błyskawicznym tempie. Coś, co 10 lat temu było „na czasie” może być obecnie bardzo nieaktualne. Aby przyciągnąć nowe pokolenia klientów oraz utrzymać bliskie relacje z dotychczasowymi, warto zmienić logo na nowe, odpowiadające obecnym standardom i potrzebom potencjalnych klientów. Świetnym przykładem zmiany loga znanej firmy i dopasowania się do pojawiających się trendów i możliwości w branży marketingowej jest zamieszczona poniżej ewolucja marki „Lego”. Wyraźnie widać różnice między pierwszymi wersjami logo a obecnym.
- ekspansja na nowe rynki
Firma widzi duży potencjał zbytu na zagranicznym rynku. Produkt, który oferuje, jest najwyższej jakości, przedsiębiorstwo ma możliwości eksportowe i właściwie nic nie stoi na przeszkodzie, by rozpocząć działania wprowadzające produkt na rynek. Zdarza się jednak, że logo i nazwa firmy, które świetnie sprawdziły się na rynku lokalnym, nie mają szans przyjąć się na obcym terenie, gdzie panuje zupełnie odmienna kultura i posiadane oznaczenie graficzne wywołuje u ludzi zgoła odmienne, negatywne konotacje. Wówczas najkorzystniejszym rozwiązaniem może okazać się właśnie zmiana nazwy firmy i jej loga. Możemy to osiągnąć poprzez stworzenie spółki córki lub zupełnie nowego przedsiębiorstwa handlowego. Przykład zmiany loga firmy ze względu na uwarunkowania społeczne stanowi firma Apple. Na początku istnienia firmy logo było wypełnione kolorami tęczy, co miało charakteryzować kolorową grafikę stosowaną przez producenta, jednak przy nowej generacji produktów wypuszczonych na rynek, nowoczesnych i eleganckich, kolorowe jabłuszko dla potencjalnych klientów wyglądałoby dość komicznie, co mogłoby się przełożyć na sprzedaż iMaców. Apple podjęło więc decyzje o zmianie koloru wypełnienia na klasyczny, szary. Skutki tej decyzji możemy obserwować dzisiaj – wystarczy sprawdzić raport finansowy giganta.
- zwiększenie możliwości finansowych
Tworzenie nazwy firmy i loga w przypadku znanych marek niejednokrotnie odbyło się na drodze przypadku. Logo projektowane jest „domowymi metodami”, głównie ze względu na ograniczone możliwości finansowe, jakie towarzysza początkowym etap zakładania i rozwoju działalności gospodarczej. Gdy firma się rozwija, zdobywa poważnych kontrahentów, przed którymi warto identyfikować firmę jak najlepszej jakości oznaczeniami graficznymi. Przedsiębiorstwo na tym etapie, z reguły posiada już większy kapitał, może więc sobie pozwolić na zmianę firmowego loga. Zmiany nie muszą koniecznie polegać na całkowitej wymianie oznaczenia. Dzisiejsza technologia pozwala na upgrade dotychczasowego loga firmy tak, by poprawić jakość, bez straty ogólnego wyrazu i jego idei. Istnieje wiele przykładów firm rozwijających się, znanych szczególnie na lokalnych rynkach. Jednym z takich przedsiębiorstw jest rodzinna firma F.H.U. BioGrim. Firma działa na rynku żywnościowym kilka lat i jest producentem naturalnych soków NFC. Pierwsze logo było zaprojektowane samodzielnie przez jednego z członków rodziny właścicieli. Wraz ze zwiększeniem możliwości firmy, logo zostało odświeżone, przez profesjonalną firmę. Przez wzgląd na zdobywanie rynków zagranicznych istnieją wersje polsko i angielsko języczne.
- nasilenie konkurencji
Konkurencja jest jedną z 5 sił Portera. Siły Portera to czynniki, które w największym stopniu mają wpływ na działanie przedsiębiorstwa. Najbardziej znane firmy na świecie, przeprowadzają szereg badań, by określić wpływ poszczególnej grupy. Jeśli okaże się, że konkurencja zwiększa swoje wpływy na rynku, należy szybko znaleźć przyczynę, by utrzymać swoją pozycję w branży. Niejednokrotnie konkurenci szybciej od nas reagują na zmiany społeczne klientów i dostosowują markę tak, by była bardziej nowoczesna, dopasowana i ogólnie rzecz biorąc przystępna. Takie działania konkurencji mogą być przyczyną zmiany loga lub też całej nazwy własnego przedsiębiorstwa. Należy tu jednak zbadać, czy trendy wśród potencjalnych klientów faktycznie się zmieniły i czy zmiana marki, która reprezentuje już jakąś wartość, nie będzie miała odwrotnego skutku niż zamierzony. Jedno jest pewne, aby nie zostać w tyle za konkurencją, należy odpowiadać na sygnały ciągle zmieniającego się rynku, co najmniej równie efektywnie co nasi konkurenci. Ciężko znaleźć jakiś przykład, ponieważ żadna firma nie przyzna, że decyzje o zmianie loga podjęła na podstawie działań konkurencji. Można być jednak pewnym, że w dużej części przypadków właśnie tu tkwi przyczyna zmiany loga firmy.
Przyczyn zmian loga jest wiele, a wymienione powyżej stanowią jedynie ułamek z nich. Zmiana loga przedsiębiorstwa to poważna decyzja, więc przedsiębiorcy niejednokrotnie decydują się na skorzystanie z usług profesjonalistów. Projektowanie logo oraz innych elementów systemu identyfikacji wizualnej wymaga od twórców wyjątkowych umiejętności i kompetencji, których większość biznesmenów nie posiada. Profesjonalne agencje reklamowe przeprowadzą analizę, zaprojektują kilka propozycji i fachowo doradzą w kwestiach problematycznych. Ty zaoszczędzisz wiele czasu, trzymając jednocześnie rękę na pulsie przez cały proces tworzenia.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.