Zapytaj o ofertę

Projektowanie logo dla firmy

Zadzwoń:
883 222 244
powrót

Zastrzeżenie logo firmy

Baza wiedzy

Czy wiesz, że zastrzeżenie logo firmy może zapewnić wiele korzyści prawnych i biznesowych. Rejestracja znaku towarowego to sposób na zwiększenie wartości i prestiżu Twojej marki. W artykule dowiesz się jak zastrzec logo firmy oraz jak skutecznie bronić swoich praw przed konkurencją. 

Logo jako zastrzeżony znak towarowy

Zacznijmy od podstawowych definicji. Na pewno spotkałeś się zarówno ze słowem logo, jak i znak towarowy. Czy zdajesz sobie jednak sprawę co je łączy? Znak towarowy jest pojęciem znacznie szerszym znaczeniowo niż logo. Znakiem towarowym jest każde oznaczenie, które nadaje się do odróżnienia produktów lub usług jednego producenta, od produktów i usług konkurencji.

Zastrzeżenie znaku towarowego firmy wymaga spełnienia przez oznaczenie pewnych dodatkowych warunków. Znak musi być:

Logo stanowi graficzny odpowiednik oznaczenia firmy. Może mieć postać samego logotypu, logotypu wraz z sygnetem lub samego sygnetu (symbolu graficznego). Jeżeli spełnia wszystkie warunki definiujące znak towarowy, wymienione powyżej, logo można zastrzec jako znak towarowy. 

Znaki towarowe mogą posiadać oznaczenia słowne, słowno-graficzne oraz graficzne. Logo, jako graficzne oznaczenie firmy najlepiej zastrzec w formie słowno-graficznej.

Przy ochronie znaku towarowego w formie słowno-graficznej zyskujemy ochronę nie tylko na sama grafikę jak w przypadku formy graficznej, ale i na oznaczenie literalne. Kwestia, jak zastrzec logo, zależy od indywidualnych uwarunkowań konkretnego przypadku.

 

Czy trzeba zastrzec logo firmy? 

Zastrzeżenie znaku towarowego należy poprzedzić opracowaniem odpowiedniej strategii, której celem jest ustalenie jaki rodzaj znaku należy lub można zarejestrować. W tym celu weź pod uwagę jak oznaczenie będzie umieszczone na produktach oraz jak będzie prowadzona kampania marketingowa marki. Do znaków towarowych, które cieszą się największą popularnością wśród oznaczeń firmy należy znak słowny, znak słowno-graficzny i graficzny. Oczywiście ochrona znaku słownego jest silniejsza od ochrony znaku słowno-graficznego czy graficznego (logo), ale nie zawsze możliwa. Powodów może być wiele. Jednym z najczęściej występujących jest to, że znak posiada zbyt mało elementów odróżniających (posiada zbyt wiele elementów podobnych) lub po prostu jest już zarezerwowany przez innych. I wtedy z pomocą przychodzi znak słowno-graficzny, który jak dobrze go “ubierzemy” w elementy odróżniające będzie chronić markę zarówno w warstwie graficznej jak słownej oczywiście pod warunkiem występowania tych elementów razem. Musisz wiedzieć, że posiadanie zastrzeżonego znaku towarowego w postaci logo nie jest niczym gorszym od posiadanie prawa ochronnego na znak słowny. Obecnie żyjemy w świecie obrazkowym. A posiadanie rozpoznawalnego logo jest nieodłącznym elementem odpowiedniego kreowania wizerunku marki. To grafika marki utożsamia wyobrażenie o produkcie lub usłudze oraz często podkreśla jej jakość oraz oryginalność. Wyobraź sobie co by było gdyby marka Nike nie posiadała swojej identyfikacji wizualnej w postaci tzw “łyżwy”, a Steve Jobs nie lubił jabłek. Czy jego marka Apple byłaby tak bardzo rozpoznawalna? Logo wzmacnia siłę skojarzeń - dlatego nie bagatelizuj tej formy znaku towarowego - postaraj się o rejestrację logo w Urzędzie Patentowym. Jeżeli potrzebujesz pomocy w tym zakresie skontaktuj się z nami. Szukasz ciekawego projektu logo dla firmy zapytaj o szczegóły. 

Rejestracja znaku słowno-graficznego to zapewnienie ochrony słowa (jego brzmienia) w określonej szacie graficznej. Jednym słowem jest to ochrona, która jest mocno związana z identyfikacją wizualną marki.  

Ile kosztuje rejestracja logo firmy?

Opłaty urzędowe za rejestrację znaku towarowego są uzależnione od zakresu ochrony, czyli od ilości klas wskazanych we wniosku rejestrowym oraz od zasięgu terytorialnego na jakim ma obowiązywać ochrona. W przypadku rejestracji znaku w UPRP wniesienie opłat odbywa się na dwóch etapach. W pierwszym opłata ta wynosi 450 PLN i obejmuje zgłoszenie logo w jednej klasie towarowo-usługowej. Każda kolejna klasa to dodatkowy koszt w wysokości 120 PLN. Drugi etap opłat następuje po uzyskaniu decyzji warunkowej o udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy i wynoszą 490 PLN. Gdzie 400 PLN to opłata za rejestrację, natomiast 90 zł to opłata za publikację znaku w bazach urzędowych. Koszty te odnoszą się do 10-letniego okresu ochronnego. Natomiast w przypadku rejestracji znaku towarowego w EUIPO opłaty te są wnoszone jednorazowo i wynoszą 850 EURO. Obejmuje 10-letni okres ochronny. Rejestracja znaku w dwóch klasach towarowo-usługowych powiększa opłatę urzędową o 50 EURO. Natomiast jeżeli zdecydujesz się na rejestrację logo w trzech klasach lub więcej opłaty zostaną zwiększone o 150 EURO za każdą dodatkową klasę. 

 

Co daje zastrzeżenie logo firmy? 

Zastrzeżenie logo firmy na na celu ochronić Twoją markę przed bezprawnym jej wykorzystaniem. Podnosi wartość materialną firmy jak również zwiększa jej prestiż i renomę na rynku. Poniżej znajdziesz korzyści związane z rejestracją znaku towarowego.

 

Rejestrując firmę w CEIDG stajesz się jej prawnym właścicielem. Ale czy to wystarczy aby zostać prawnym właścicielem marki, czyli jej nazwy lub logo? W zasadzie tak powinno być, ale czy jest tak w rzeczywistości? Może przecież okazać się, że ktoś na drugim krańcu kraju używa bardzo podobnego lub nawet identycznego logo do Twojego. Aby takie sytuacji uniknąć należy dokonać oceny Twojego oznaczenia czyli przeprowadzić analizę oznaczenia, a potem zastrzec logo w Urzędzie Patentowym rezerwując go aby móc go używać na wyłączność. 

Zastrzeżenie znaku towarowego skutecznie odstrasza złodziei przed kradzieżą Twojego logo. Konsekwencje wykorzystywania cudzego zastrzeżonego znaku towarowego są dość duże często opierające się na na zarekwirowaniu towaru, który jest oznaczony skradzionym logo albo wypłaty kar finansowych w postaci odszkodowań.

Musisz wiedzieć, że nie tylko bezprawne używanie znaku identycznego powoduje naruszenie prawa ochronnego. Zastrzeżone logo chroni również markę przed wprowadzenie na rynek oznaczeń podobnych, które mogą wprowadzić odbiorcę w błąd. Możesz więc zabronić innym przedsiębiorcom używania logo, które narusza Twoje prawo ochronne. Walka z konkurencją, która podszywając się pod Twoja markę czerpiąc z tego korzyści stanie się skuteczniejsza gdy będziesz posiadał wyłączne prawo do znaku. A to osiągniesz rejestrując logo w Urzędzie Patentowym.

R w kółeczku pochodzi od angielskiego słowa “registered”, co oznacza “zarejestrowany”. Symbolu tego można używać wyłącznie przy zastrzeżonych znakach towarowych. Używanie tego symbolu jest dobrowolne tzn. przepisy nie narzucają obowiązku jego dodawania, kiedy masz ochronę. Jednak przez wielu, głównie klientów jest uważany za znak oryginalności i unikalności marki. Co więcej podnosi renomę i prestiż firmy - a naszym zdaniem poprawia również walory estetyczne oznaczenia. Pamiętaj, że korzystanie z oznaczenia R bez udzielonej decyzji może się wiązać z wysoką grzywną.

Często zdarza się tak, że dobrze zaprojektowane logo firmy staje się inspiracją dla innych. A jeszcze częściej jest świadomie kopiowany w celu umyślnego wprowadzania klienta w błąd aby osiągnąć zamierzone korzyści. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji należy zabezpieczyć oznaczenie dokonując jego zastrzeżenia w urzędzie. W momencie uzyskania prawa ochronnego otrzymasz narzędzia prawne, które możesz wykorzystać w walce z nieuczciwą konkurencją. Dobrym przykładem walki z konkurencją o znak towarowy jest spór pomiędzy marką Adidas i Tesla. 

 

Spór o trzy paski Adidas vs. Tesla 

Spór dotyczył trzech pasków, które są znakiem rozpoznawczym niemieckiej marki sportowej Adidas. W 2016 roku amerykańska firma motoryzacyjna Tesla zgłosiła do urzędu patentowego logo dla swojego modelu samochodu elektrycznego - Model 3. Logo to składało się z trzech poziomych linii, które miały symbolizować trzeci model pojazdu. Marka Adidas wniosła sprzeciw do rejestracji tego oznaczenia twierdząc, że logo firmy Tesla jest zbyt podobne do niemieckiej marki i może wprowadzać klienta w błąd. W rezultacie marka samochodów elektrycznych zmienia logo zastępując trzy paski arabskim oznaczeniem liczy trzy. 

 

Jak sprawdzić czy logo jest zarezerwowane? 

Idealną metodą na sprawdzenie dostępności logo jest wstępna analiza znaku towarowego. Badanie wstępne oznaczenia ma na celu ustalić czy rejestracja logo nie doprowadzi do kolizji do znaków zgłoszonych lub zarezerwowanych. Jest to ważny krok przed złożeniem wniosku o rejestrację, ponieważ pozwala uniknąć niepotrzebnych kosztów, zaoszczędzić czas i zapobiec odrzucenia wniosku rejestracyjnego przez eksperta Urzędu Patentowego. Badanie wstępne oznaczenia to nie tylko wymóg formalno-prawny ale i sposób na zbudowanie silnej i trwałej marki, która będzie chroniona przed nieuczciwą konkurencją i naruszeniami.   

 

Zasięg terytorialny znaku  

Znak towarowy jest chroniony na określonym obszarze. Terytorium ochrony jest zależne od tego gdzie i jak zgłosisz znak do rejestracji. Masz do wyboru trzy instytucje: 

 

 

Zasięg terytorialny znaku ma duże znaczenie dla Twojej marki, ponieważ pozwala zabezpieczyć ją przed naruszeniami ze strony nieuczciwej konkurencji. Dlatego warto pomyśleć gdzie i jak chcesz zarejestrować swój znak. Aby Ci to ułatwić oferujemy pomoc opartą o fachową wiedzę i długoletnie doświadczenie. 

 

Oznaczenia stosowane przy znakach towarowych  

Najczęściej stosowanymi symbolami przy znakach towarowych to znak ™ oraz ®. Poniżej poznasz różnice w oznaczeniach oraz dowiesz się kiedy należy je używać. 

to skrót, który pochodzi od angielskiego słowa trademark, które oznacza “znak towarowy”. Ten symbol można swobodnie stosować przy każdym oznaczeniu firmy, bez względu czy jest to znak zastrzeżony czy nie w urzędzie patentowym.    

   to symbol, który może być używany wyłącznie przy zastrzeżonych znakach towarowych. Co więcej symbol ten informuje innych, że Twoja marka jest chroniona a jej oznaczenie zarezerwowane wyłącznie dla Twojej firmy. 

 

Monitorowanie logo jako znaku towarowego 

Rejestracja logo jest to proces, który pozwala Twojej marce swobodnie funkcjonować na rynku. W momencie otrzymania prawa ochronnego otrzymujesz dostęp do szeregu narzędzi, które pomagają zwalczać działania nieuczciwej konkurencji. Prowo to jest udzielone na okres 10 lat, oczywiście z możliwościa jego przedluzenia. Ale to nie wszystko co możesz zrobić dla swojej marki. Śledź i sprawdzaj czy na rynku w Twojej branży nie pojawiają się podobne lub identyczne logo, które nie tylko mogą wprowadzić klienta w błąd ale naruszać Twoje prawa. Monitoring znaku towarowego jest zadaniem dość żmudnym i niekiedy trudnym w wykonaniu. Jeżeli chcesz być pewnym, że nikt nie narusza Twojego prawa do logo skorzystaj z naszej oferty monitorowania znaku towarowego.   

 

Często zadawane pytania

Jak zastrzec logo firmy?

Jeżeli chcesz zastrzec logo firmy czyli znak graficzny lub słowno-graficzny należy złożyć poprawnie uzupełniony wniosek zgłoszeniowy do Urzędu Patentowego. Nie jest to jednak takie proste. Aby logo mogło uzyskać miano zastrzeżonego znaku towarowego musi spełniać określone kryteria. Znak graficzny czy słowno-graficzny warto zbadać przed jego rejestracją. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której ekspert urzędu patentowego oddali Twój wniosek rejestracyjny. Dobrze wykonana wstępna weryfikacja znaku pomoże Ci wprowadzić na rynek silną markę.

Dlaczego warto zastrzec logo firmy?

Zastrzegając logo firmy stajesz się jego jedynym właścicielem. Możesz go używać i stosować na produktach, etykietach, dokumentach czy wizytówkach. Ale to nie wszystko. Uzyskane prawo ochronne na logo daje Ci możliwość wstrzymania rejestracji znaku podobnego lub identycznego. Otrzymane narzędzia prawne pomogą Ci szybko reagować na naruszenia ze strony konkurencji. Więcej na temat korzyści zastrzeżenie znaku towarowego znajdziesz tutaj.

Gdzie zastrzec logo firmy?

Rejestrując znak towarowy masz do wyboru trzy urzędy patentowe. Twój wybór może być podyktowany zakresem terytorialnym, na którym chcesz działać. Jeżeli chcesz być chroniony na obszarze naszego kraju należy zgłosić się do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej. Jeżeli jednak chcesz działać szerzej, wniosek zgłoszeniowy należy wysłać do Urządu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Rejestrując logo w EUIPO zyskujesz ochronę na terenie 27 państw Wspólnoty. Natomiast jeżeli chcesz oferować swoje produkty czy usługi szerzej np. na teren Stany Zjednoczone Ameryki Północnej i np. Kanady należy zgłosić swoje logo do Międzynarodowej Organizacji Własności Intelektualnej.    


Zobacz również:

Jak stworzyć ciekawe logo firmyLogo, Logotyp, SygnetZnaczenie kolorów w projektowaniuProjektowanie logotypuIdentyfikacja wizualnaMateriały reklamoweInternet i multimedia

 

Chętnie odpowiem
na Twoje pytania

Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]

Zapytaj o logo dla Twojej marki

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania
Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie.
Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalnośćgospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jestkontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanieskierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. Podanie adresu e-mail jestniezbędne dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. ADO będzie przetwarzał Państwaadres e-mail w oparciu o realizację prawnie uzasadnionego interesu ADO jakoadministratora danych, w postaci udzielenia odpowiedzi na złożone zapytanie, a zatem napodstawie art. 6 ust. 1 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku zprzetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalejRODO). Podanie imienia, nazwiska i numeru telefonu jest dobrowolne, a podając te danew formularzu wyrażają Państwo zgodę na ich wykorzystywanie.

ADO będzie przetwarzał Państwa dane przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi, apo tym czasie w zakresie i przez okres niezbędny dla ustalenia, dochodzenia izabezpieczenia ewentualnych roszczeń, mogących mieć związek z komunikacją zużytkownikiem lub odpowiedzią na zapytanie skierowane za pośrednictwem formularzakontaktowego (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, jednak brak adresu e-mail uniemożliwia uzyskanieodpowiedzi na pytanie skierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. ADOinformuje, że w oparciu o dane osobowe nie będą podejmowane decyzje w sposóbzautomatyzowany, nie będą one przedmiotem sprzedaży ani udostępniania podmiotomzewnętrznym, za wyjątkiem podmiotów i okoliczności ich ujawnienia przewidzianychprzepisami prawa oraz podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO, np. hostingowe lubIT. Państwa dane osobowe nie będą również przekazywane do państw trzecich luborganizacji międzynarodowych.

ADO informuje, że przysługuje Państwu prawo dostępu do danych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobecprzetwarzania danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego, a także prawo doprzenoszenia danych. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontaktna adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treściżądania (np. chęć dostępu do danych).

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych

prosty, zrozumiały język

konkretne przykłady

Ebook 10 zagadnień prawnych które musisz znać

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.

Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.

Twoje dane będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie zgody. Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jest kontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie Państwa zgody - art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). By móc otrzymywać materiały marketingowo-informacyjne na podany w formularzu adres e-maillub numer telefonu, zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektronicznąoraz ustawy Prawo telekomunikacyjne, potrzebujemy dodatkowej zgody wynikającej właśnie z tych przepisów. Brak wyrażenia tej zgody uniemożliwia otrzymywanie informacjina podany adres e-mail lub numer telefonu.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonych zgód lub doczasu zaprzestania świadczenia usług w formie newsletter. Aby wycofać zgody prosimy okontakt z BRANDELAW Marcin Setlak na adres e-mail wskazany powyżej. Odbiorcy, którym mogą być ujawnione Państwa dane są podmiotami, z którymi ADO zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych systemów informatycznych. Nie będą one również udostępniane innym odbiorcom zewnętrznym ani przekazywane do państwtrzecich czy organizacji międzynarodowych. W oparciu o Państwa dane nie dokonujemy profilowania, nie podlegają one również procesom podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany.

Mają Państwo prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych.Mają Państwo również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych przez BRANDELAW narusza przepisy RODO. Mają Państwo również prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontakt na adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treści żądania (np. chęć dostępu do danych).Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, niemniej bez ich podania niebędzie możliwe przekazywanie Newslettera. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przez BRANDELAW w Polityce Prywatności serwisów BRANDELAW: https://brandelaw.pl/polityka-prywatnosci.html.

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.
powrót do góry
zawijas
f
facebook