praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Projektowanie logo dla firmy
Branża odzieżowa to jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi przemysłu, która zajmuje się produkcją, dystrybucją oraz sprzedażą odzieży, obuwia i akcesorii. Jej wartość w 2019 roku sięgała ok. 1636,7 mld euro. Prognozuje się, że 2026 roku wzrośnie do poziomu 1833,8 mld euro. Największy udział na rynku ma segment odzieży damskiej, który w 2020 roku osiągnął przychód w wysokości 838 mld euro. Światowy rynek odzieżowy cechuje się dużą różnorodnością i co za tym idzie konkurencyjnością. W branży działają duże międzynarodowe korporacje jak i małe lokalne firmy. Konkurencja na rynku to nie tylko cena i jakość ale także innowacyjne podejście do projektu, designie jak i marketing oraz reklama prowadzona w sieci. Branża odzieżowa podąża za zmieniającymi się potrzebami i preferencjami klienta, który zmusza producentów do dostosowania się do obecnie panujących trendów i tendencji. Dlatego przy tworzeniu marki odzieżowej sprawdź co podoba się Twojemu klientowi. Zaprojektuj logo, które będzie wyróżniać się na rynku oraz spełniać oczekiwania odbiorcy.
Logo firmy odzieżowej to kluczowy element w identyfikacji wizualnej marki. Znak słowno-graficzny bądź graficzny reprezentuje firmę odzieżową w kontaktach z klientem. Jednak wypracowanie silnej pozycji wymaga ciężkiej pracy i poświęconego czasu. Żeby nie marnować Twojego wysiłku, którego włożyłeś w proces tworzenia pozycjonowanie marki dokonaj zastrzeżenia znaku towarowego. Prawo ochronne pozwala na bezpieczne funkcjonowanie logo na rynku oraz pomoc w jej ochronie przed kradzieżą lub bezprawnym wykorzystaniem przez konkurencję w reklamach i akcjach marketingowych. Otrzymane narzędzia prawne chronią Twoją markę przed nieuczciwym postępowaniem konkurencji na każdym etapie prowadzenia firmy odzieżowej. Dzięki temu zapewnisz bezpieczeństwo marce i co ważne uchronisz ją przed utratą swojej tożsamości jakim jest jej nazwa lub logo.
Podczas projektowania logo ubierz swoją markę w to co masz najlepszego. Pamiętaj “mała czarna” nada Twojej firmie szyku i elegancji. Oznacza to, że wybierając oznaczenie klasyczne oraz dość proste stworzysz uniwersalne logo, które posłuży Ci na lata, zawsze będzie modne oraz dobrze dopasowane jak sukienka od Chanel.
Logo Twojej firmy odzieżowej powinno oddawać styl, który sobie wypracowałeś. Przy projektowaniu logo zwróć uwagę na wielkość czcionki, kolor oraz czy wywołuje pozytywne emocje. Dobry design logo pomoże Ci zapaść w pamięć odbiorcy. Logo Twojej marki będzie widnieć na metkach ubrań czy torbach ale również brać czynny udział w kampaniach reklamowych. Dlatego zadbaj o jego wygląd i sprawdź jak będzie wyglądało umieszczone na różnych materiałach.
Podczas projektowania logo sprawdź jak robią to największe marki z branży odzieżowej. Poznaj ich historię i sposób ich promowania.
Gucci (5693157)
Marka została założona w 1921 roku przez Guccio Gucci, który dzięki swojej pracy jako boy hotelowy w Londynie zarobił pieniądze na pierwszy sklepu z siodłami i akcesoriami skórzanymi, który założył w rodzinnej Florencji. Prawdopodobnie to praca w jednym z najsłynniejszych hoteli na wyspach wywołała na nim duże wrażenie oraz pozwoliła poznać świat stylu i elegancji. Produkcją i obsługą sklepu zajmował się sam mistrz wraz ze swoimi synami, którzy wielokrotnie namawiali go do rozwoju. Dzięki uporczywości jednego z synów powstał kolejny sklep tym razem w Rzymie, który od razu zyskał sporą popularność. Czasy wojny i kryzysu spowodował brak dostępności na rynku prawdziwej skóry wykorzystywanej w produkcji torebek i innych akcesoriów. Dlatego rodzina zaczęła wykorzystywać alternatywne materiały tj. konopia, len, bambus. To właśnie wtedy marka wprowadziła do swojej kolekcji kolor czerwony i zielony. Tuż po zakończeniu wojny powstała jedna z kultowych torebek uszyta z bambusa. Ok. 1955 roku znak GG został zarejestrowany w urzędzie patentowym i już na początku lat 60-tych zaczęto go używać na produktach Gucci. Wtedy też powstała torebka używana przez Jacqueline Kennedy oraz apaszka zaprojektowana dla księżniczki Grace z Monako. W latach 80-tych marka przeszła poważny kryzys spowodowany ciągłymi konfliktami rodzinnymi. Obecny sukces firma Gucci zawdzięcza francuskiemu holdingowi Kering, który odświeżył kultowe wzory. Wracając do logo marki, pierwszym było nazwisko Gucci napisane kursywą (009381096). Ciekawostką jest to, że niedługo po śmierci Guccio Gucci jego syn Aldo wprowadził na krótki czas logo, które wyglądało jak herb, w którym był umieszczony rycerz trzymający w obu rękach dwie walizki. Ta krótka zmiana oznaczenia firmy prawdopodobnie była ukłonem w kierunku zmarłego ojca, który jako młody chłopiec zarabiał pieniądze na noszeniu walizek klientów londyńskiego hotelu.
Obecnie marketing stał się jednym z najważniejszych elementów, na które składają się budowa odpowiedniej strategii komunikacyjnej. Jednym z tych elementów jest logo, które jest najlepszym sposobem na przedstawienie wizji marki. Poniżej znajdziesz kilka sposobów na zaprojektowanie dobrego logo, które pomoże Ci wypromować firmę i zyskać popularność wśród odbiorców.
Dobre logo to odpowiedź na oczekiwania Twojego odbiorcy. Jeżeli wizualizacja marki przypadnie do gustu odbiorcy, będzie sięgał po nią częściej, a nawet będzie wybierał tylko Twoje produkty.
Przy projektowaniu logo wykorzystaj internet oraz popularne dziś media społecznościowe, w których znani influencerzy wyznaczają nowe trendy i tendencje oraz przyczyniają się do popularyzacji marek w branży odzieżowej.
Podczas projektowania logo, weź pod uwagę zdanie innych, zapytaj ich co im się podoba, czego oczekują od marki odzieżowej. Dostosuj nazwę i logo do wymagań odbiorców.
Badając konkurencję dowiesz się jak prowadzą marketing. Dzięki temu dowiesz się jakie logo wyróżni Twoja markę oraz spowoduje, że zostaniesz zauważony przez klientów.
Thomas Edison, znany wynalazca kiedyś powiedział, że “Geniusz to 1 % inspiracji i 99% potu” Ten popularny cytat może odnieść do procesu projektowania logo mówiąc, że znak to nie tylko dobry pomysł ale jest to efekt ciężkiej pracy i wytrwałości.
VILLARO
VILLARO to nazwa, która powstała dla producenta wizytowej odzieży męskiej. Nawiązuje do wygody oraz luksusu. Inspiracją do powstania nazwy było słowo VILLA, które jest w języku polskim przywodzi wizerunek luksusowej rezydencji z pięknym ogrodem. W ten sposób przenieśliśmy skojarzenie wygody i elegancji w zupełnie inny obszar rynku jaką jest odzież. Garnitur czyli główny produkt marki został przedstawiony jako dobrze skrojone narzędzie pracy menedżera. Dopełnieniem projektu było zaprojektowanie logo, które składa się z nazwy marki oraz sygnetu, który przypomina klapę marynarki.
VIMONTE
Nazwa VIMONTE powstała dla firmy VILLARO. Tym razem naszym zadaniem było opracowanie marki dla koszul męskich. Inspiracją do stworzenia nazwy VIMONTE były dwa słowa VIKTORIA czyli ZWYCIĘSTWO oraz MONTE, które oznacza GÓRY. Logo firmy składa się z nazwy firmy, w której użyto ciekawej, eleganckiej czcionki takiej jak oferowane produkty marki. Pod logotypem został umieszczony sygnet, który przypomina męski pasek z klamrą, nadając twardego charakteru marce.
VITESI
Nazwa i logo powstało dla marki odzieży damskiej polskiego producenta. Była inspirowana słowem VITE, które w języku łacińskim oznacza ŻYCIE. Projekt nadał marce świeżości oraz podkreślił ciągłe doskonalenia się aby sprostać nowym trendom w branży odzieżowej. Marka dzięki unikatowej nazwie wyróżnia się na tle konkurencji kontynuując swoją misję tworzenia wyjątkowych ubrań.
Wprowadzenie na rynek produktów odzieżowych powinno być poprzedzone zabezpieczeniem marki przed jej kradzieżą oraz bezprawnym wykorzystaniem przez innych. Tą ochronę zapewnisz sobie dokonując zastrzeżenia nazwy bądź logo w Urzędzie Patentowym. Aby jednak udało się uzyskać prawo ochronne na znak, zgłoszenie musi być poprzedzone wstępną analizą znaku, której celem jest upewnić się, że Twoje logo jest unikalne i nie narusza praw innych firm. Ten krok pozwoli Ci otrzymać prawo ochronne na logo firmy odzieżowej.
Zaprojektowanie dobrego logo to niełatwe zadanie, które wymaga kreatywności, umiejętności graficznych jak również wiedzy z zakresu gospodarki czy prawa. Logo powinno być proste, trafne i oryginalne. Dobrze aby zaskakiwało, było ponadczasowe i uniwersalne. Poniżej znajdziesz naszym zdaniem najważniejsze cechy chwytliwego logo firmy odzieżowej.
Proste logo zostanie szybko zapamiętane. Dodanie do niego elementów zaskoczenia przyciągnie uwagę odbiorcy. Ale uważaj, użycie zbyt wielu elementów może utrudnić jego odbiór.
Przykładem prostego znaku graficznego, które jest rozpoznawalne na całym świecie jest logo marki Chanel.
Chanel (1087999)
To jedna z najbardziej rozpoznawalnych i prestiżowych nazw w branży odzieżowej na świecie. Marka powstała w 1910 roku i założyła ją Gabriella Bonheur, która jako młoda dziewczyna, dorabiając pieniądze jako śpiewaczka zyskała pseudonim Coco. Chanel stworzyła markę, która jest prosta, a zarazem elegancka i wygodna. To dzięki Coco, w każdej szafie kobiety znajduje się tzw ”mała czarna”, a na ulicy unosi się piękny zapach perfum Chanel No 5. Marka nazwę i logo zawdzięcza samej założycielce. Co ciekawe prawdopodobnie powstanie logo było efektem niespełnionej miłości projektantki do pewnego prawnika, który w jednej z podróży do ukochanej uległ wypadkowi i stracił życie. Logo zostało zaprojektowane w 1925 roku przez samą Gabrielle. Znana już wtedy projektantek często pisała na kartce swoje imię i łączyła go z imieniem ukochanego. Krzyżowała ich pierwsze litery na znak wielkiej miłości. Tak powstało logo, które do dziś stanowi największą wartość marki, która wg raportu Brand Finance z 2022 roku wyniosła 15.260 miliardów dolarów.
Dobre logo to nie tylko wygląd, ale też filozofia, która oddaje wizję strategii komunikacji z klientem. Przykładem takiej wizualizacji jest logo marki Hermes.
Hermes (288413)
Marka została stworzona w 1837 roku kiedy to niemiecki emigrant Thierry Hermes otworzył pierwszy sklep z akcesoriami jeździeckimi w Paryżu. Od początku produkty cechowały się dużym kunsztem wykonania oraz nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi. Twórca marki inwestował w najlepszej jakości skóry oraz swoją edukację aby umieć rozmawiać z klientem. Pojawienie się rewolucji przemysłowej, powstanie coraz to dłuższych linii kolejowych spowodowało, że Hermes zaczął projektować torby dla podróżnych. Co ciekawe w Polsce torby Hermes były kupowane przez Czartoryskich czy Poniatowskich. Pojawienie się samochodów spowodowało rozwój oferty marki powiększając ją o rękawiczki ze skóry czy torby Bugatti. I tak marka rozwinęła swoje skrzydła czego efektem był zakup kamienicy mieszczącej się przy placu de la Concorde w Paryżu. W 1928 roku w ofercie marki znajdują się już znane dziś na całym świecie jedwabne chusty oraz wypromowana przez księżniczkę Monako torebka Kelly, która wystąpiła z nią w sesji zdjęciowej do magazynu “Life”. Nazwa marki to nazwisko jej pierwszego właściciela. Ale nie należy pomijać, że Hermes to starożytny bóg handlu oraz podróży. Ta postać idealnie wpisuje się w wizję i strategię marki.
Zaprojektuj tak logo, aby służyło Ci na lata. Wiedz, że będziesz go umieszczać na różnych materiałach promujących markę. Będzie również umieszczane na matkach i samych ubraniach, dlatego zadbaj o to aby dobrze się prezentowało. Niech logo stanie się Twoją najlepszą wizytówką.
Louis Vuitton (2904197)
Marka jest uznawana za jedną z najbardziej luksusowych i ponadczasowych. Znak towarowy LV jest najbardziej pożądanym oznaczeniem umieszczonym na torebkach i akcesoriach na świecie. Niestety ze względu na popularność marki jej towary są najczęściej podrabiane na świecie. Początek marki jest datowany na 1854 rok kiedy to firma była kojarzona z produkcją brązowych walizek i toreb. Niestety duża popularność już wtedy powodowało powstawanie podróbek. Dlatego syn Louisa Vuitton, Georges Vuitton w 1888 roku wprowadził na rynek wzór Damier Canvas, czyli słynną szachownicę wraz z logo i napisem “marque L. Vuitton deposee” Oficjalnie znak towarowy marki LV został zastrzeżony w 1896 roku i funkcjonuje do dziś. Jego monogram Canvas składa się z charakterystycznych diamentów, okręgów i kwiatów. Symbolizuje elegancję, prestiż oraz jakość. Nawiązuje do tradycji i rodzinnej spuścizny.
Zaprojektowanie logo dla firmy odzieżowej jest ważnym zadaniem, które wymaga kreatywności, umiejętności i wiedzy nie tylko z zakresu grafiki ale i z branży odzieżowej. Logo firmy powinno odzwierciedlać charakter i styl marki. Co ważne jego zadaniem jest przyciągnąć uwagę odbiorcy oraz go zaciekawić w taki sposób aby wybrał właśnie Twoje produkty.
Jeżeli chcesz zastrzec logo firmy odzieżowej należy złożyć odpowiednio przygotowany wniosek o rejestrację znaku towarowego do wybranego urzędu patentowego. Jednak proces ten musi być poprzedzony analizą formalna-prawna oznaczenia. Dzięki tej analizie dowiesz się na ile Twoje znaczenie ma możliwość uzyskania prawa ochronnego.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.