praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Projektowanie logo dla firmy
Branża kosmetyczna jest jedną z najprężniej rozwijających się dziedzin przemysłu lekkiego. Produkty kosmetyczne zaraz po odzieży są najczęściej kupowanym towarem w sieci. Polskie kosmetyki są cenione w Europie ze względu na ich jakość oraz konkurencyjność cen. Rozwojowi branży kosmetycznej pomaga zwiększenie siły nabywczej na produkty kosmetyczne jak również ciągła gonitwa pokolenia silver za doskonałością i świetnym wyglądem. Wg raportu przeprowadzonego przez portal Statista wartość polskiego rynku kosmetycznego w 2021 roku oszacowano na 3,9 mld euro. Natomiast wg raportu PKOBP wartość globalnego rynku kosmetyków w 2026 roku ma osiągnąć poziom 574,1 mld euro. Największy udział na rynku kosmetycznym mają produkty do pielęgnacji osobistej, które stanowią aż 51% całkowitej sprzedaży branży. Branża kosmetyczna podąża za zmieniającymi się potrzebami i preferencjami konsumentów, którzy coraz częściej dbają o zdrowie, środowisko i jakość produktów. Rynek kosmetyczny stawia czoło wielu wyzwaniom związanych ze swoim otoczeniem. Wykorzystując je stworzysz markę, która stanie się dobrze dopasowana do obecnych trendów. W tej rozpoznawalności pomoże Ci dobre logo, które przyciągnie uwagę odbiorcy i pomoże Ci wypromować markę kosmetyczną.
Logo to rodzaj znaku towarowego, którego zadaniem jest odróżnienie jednej marki od drugiej. Branża kosmetyczna cechuje się dużą konkurencyjnością, dlatego to rozróżnienie oznaczeń nabiera większego znaczenia. Nie chodzi już tylko o kwestie prawne ale o strategię marketingową marki oraz jej oryginalność i unikalność. Logo jest często pierwszą rzeczą, na którą zwróci uwagę klient w kontakcie z Twoją marką. Dlatego stwórz takie oznaczenie graficzne, które zostanie zauważone i zapamiętane już podczas pierwszego spotkania z produktem. Logo dla firmy kosmetycznej służy do budowania rozpoznawalności i wiarygodności marki, a także do przekazywania jej wizji. Powinno być zgodne z oczekiwaniami i preferencjami grupy docelowej.
Logo, które zostało profesjonalnie zaprojektowane przyciąga uwagę niejednego klienta. Aby jednak wybrać odpowiednie oznaczenie graficzne zastanów się nad wyborem strategii, która jest częścią prowadzonego marketingu marki. Przy wyborze logo weź pod uwagę poniżej przedstawione podpowiedzi, które naszym zdaniem pomogą wybrać Ci najlepsze rozwiązanie oznaczenia firmy.
Kto będzie Twoim odbiorcą?
Budując markę zwróć uwagę, kto będzie jej odbiorcą. Jakie są jego potrzeby, co lubi, czego od niej oczekuje. Dostosowane wizualizacja marki w postaci logo pomoże Ci zbudować rozpoznawalną firmę, która szybko zapadnie w pamięć odbiorcę.
Znajdź odpowiedni styl logo
Przy projektowaniu oznaczenia zwróć uwagę na wielkość czcionki, sygnetu, staraj się wybrać kolor, który będzie odpowiedni dla branży.
Ustal gdzie będzie użyte logo?
Zwróć uwagę na fakt, że logo będzie używane w różnych formatach, na różnych powierzchniach. Dlatego ważne jest aby logo było odpowiednio czytelne w różnych rozmiarach.
Sprawdź swoją konkurencję
Przeanalizuj internet, to pomoże Ci zorientować się jak wygląda logo Twojej konkurencji. Unikaj podobieństw do znaków już zajętych przez innych, ponieważ może to wprowadzić w błąd odbiorcę i spowodować pojawienie się kolizji, a w konsekwencji do wypłat odszkodowań bądź nawet utraty prawa do używania oznaczenia.
Logo marki powinno być spójne z wizją i misją marki kosmetycznej
Zapewne nazwa Twoje marki kosmetycznej ma ukryte znaczenie. Dobrze jest aby logo było jej wizualizacją, to spowoduje że klient ma wrażenie, że marka prowadzi spójną politykę marketingową co ułatwia jej kontakt z odbiorcą.
Ucz się od najlepszych
Poznaj historię najpopularniejszych logo, które dzięki swojej popularności zbudowały silną marki. Sprawdź jak powstało logo Diora czy Lancome.
Najsłynniejsze logo na świecie to te, które są łatwo rozpoznawalne, oryginalne i ponadczasowe. Jedne z nich powstały dzięki pomysłowości, drugie są wynikiem przypadku natomiast większość to efekt dobrze przemyślanej strategii marketingowej firmy. Przykładem dobrze zaplanowanego promowania marki mogą pochwalić się znane na całym świecie marki tj. Gillette oraz Dove. Poniżej przeczytasz jak powstały jedne z najpopularniejszych logo na świecie w branży kosmetycznej.
GILLETTE (1308556) czyli historia żyletki
Nazwa marki pochodzi od nazwiska twórcy firmy Kinga Camp Gillette, który wynalazł i opatentował maszynę do golenia. Od jego nazwiska pochodzi słowo “żyletka”. Początek powstania marki datuje się na rok 1901, kiedy to amerykański przedsiębiorca założył firmę w Bostonie. Od początku logo firmy składało się z nazwy marki, jednak na przestrzeni lat przeszło sporą ewolucję aby ostatecznie przybrać obecną formę logotypu, w którym jest użyta prosta czcionka nadająca marce twardego charakteru. Pierwsza litera nazwy jest duża natomiast pozostałe małe, gdzie kropka w literze i została zastąpiona asymetrycznym kształtem ostrza, który przypomina brzytwę. Logo zazwyczaj występuje w dwóch wersjach. Czarnego napis na białym tle oraz ciemnoniebieskiej nazwy na białym tle. Pierwsza wizualizacja jest ponadczasowym i klasycznym rozwiązaniem, natomiast to druga wywołuje poczucie czystości i świeżości.
Obecnie logo marki Gillette należy do najbardziej rozpoznawalnych na świecie. Dodajmy, że prosta czcionka, prostokątne litery nieco nachylone naśladują pochylenie maszynki podczas golenia sprawiając wrażenie, że logo jest w ciągłym ruchu.
Slogan marki “The best a man can get” czyli najlepsze co może spotkać mężczyznę spotkało się z licznymi komentarzami pojawiającymi się w sieci, które niekiedy zarzucały marce promowanie szkodliwych stereotypów. Mimo wszystko można stwierdzić, że marka nawiązuje do atrakcyjności mężczyzny, który jest pewny siebie.
Natomiast drugi równie popularny slogan marki “Reveal the goddess in you” czyli odkryj w sobie boginię jest skierowany do kobiety, która dzięki użyciu maszynek Gillette poczuje się piękna, pewna siebie oraz wyjątkowa. Nazwa i slogan nawiązuje do mitologii greckiej, w której Wenus była boginią miłości i piękna. Marka chciała podkreślić, że każda kobieta ma w sobie to coś z boginii i wyraża to poprzez gładką i jedwabistą skórę.
DOVE (44529752)
Marka powstała w 1930 roku. Jej nazwa oznacza “gołębia”, który jest symbolem delikatności i wierności. Logo firmy składa się z nazwy firmy oraz gołębicy występującej w białym, srebrnym lub złotym kolorze. Logo zostało zaprojektowane przez Iana Brignell brytyjskiego projektanta. Logo powstało w 1957 roku, kiedy to marka wprowadziła pierwszą kostkę myjącą, której skład był wynikiem badań nad substancją używaną do przemywania ran na skórze żołnierzy podczas II Wojny Światowej. Marka Dove bierze czynny udział w kampaniach społecznościowych “Real Beauty”, która promuje różnorodność i akceptację ciała.
CALLIOE
Logo powstało na zlecenie firmy kosmetycznej. Nazwa firmy została zainspirowana grecką muzą Kaliope, która przez wielu jest uznawana jako symbol piękna. Logo firmy przedstawia kwiat kalii, która ma zastosowanie w medycynie oraz kosmetyce.
SILKUM
Logo powstało dla nazwy produktu, który jest dedykowany dla osób zmagających się z problemami skórnymi a dokładnie z łuszczycą. Logo składa się z sygnetu występującego w kolorze zielonym, który nawiązuje do naturalnych składników kremu. Fala znajdująca się nad literą k symbolizuje delikatną konsystencję kremu oraz jej dermatologiczne zastosowanie.
MAESELLE
Nazwa powstała dla produktów medycyny estetycznej. Firma oferuje kosmetyki dedykowane kobietom, które dbają o zdrową skórę twarzy. Marka powstała dla świadomych klientek, które chcą walczyć z niedoskonałościami skóry tj. zmarszczki. Nazwa MAESELLE została zainspirowana słowem “MADEMOISELLE”, która w języku francuskim oznacza młodą kobietę, damę kojarzoną z pięknem, elegancją i energią. Dodatkowo w nazwie można znaleźć słowo MAZU, która nawiązuje do chińskiej bogini mórz. To porównanie dodaje nazwie dodatkowego pozytywnego skojarzenia. Uzupełnieniem projektu było zaprojektowanie logo, które zawiera iluzję optyczną. Patrząc w oznaczenie można dostrzec ruchome elementy, które przypominają fale morską ale i obraz linii papilarnych pod mikroskopem. Cały przekaz został wzmocniony hasłem AGELESS EVERYDAY, który podkreśla skuteczność oferowanych kosmetyków.
Dobry skład i ciekawe logo to nie wszystko. Dbając o swoją markę dokonaj zastrzeżenia logo w urzędzie patentowym. Jednak rejestracja oznaczenia zarazem w formie słownej jak i graficznej powinno być poprzedzone dokonaniem wstępnej weryfikacji znaku. Badanie to ma na celu sprawdzić zdolność rejestrową logo oraz unikać pojawienia się ewentualnych kolizji do znaków już zarejestrowanych. Możesz tego dokonać sam lub za pomocą specjalistów. Jeżeli podejmiesz się samodzielnej pracy musisz wiedzieć, że samo sprawdzenie internetu nie wystarczy aby zbadać czy Twoje oznaczenie w postaci logo jest pozbawione identyczności oraz podobieństw do innych oznaczeń. Odpowiednio dokonana analiza pozwoli Ci na uzyskanie prawa ochronnego. Przez co Twoje logo będzie chronione przed działaniem nieuczciwej konkurencji, która niejednokrotnie będzie chciała wykorzystać Twój znak towarowy w swoich reklamach czy nawet skopiować Twoje pomysły.
Zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci możliwość używania go na wyłączność. Jednak rejestracja logo w urzędzie patentowym nie odstraszy złodziei znaków towarowych przed jego bezprawnym wykorzystaniem. Dbając o swoją markę koniecznie sprawdzaj swoją konkurencję, która może chcieć wykorzystać Twoje dobre imię do swoich celów. Najlepszym sposobem na bezpieczne funkcjonowanie na rynku jest monitoring znaków towarowych, dzięki, któremu będziesz wiedział kto chce wykorzystać Twoje oznaczenie do oznaczenia swojej firmy. Monitoring znaków towarowych obejmuje nie tylko znaki identyczne ale również, te których podobieństwo może naruszać Twoje prawa.
Logo zrozumiałe dla odbiorcy
Tylko uniwersalne i czytelne logo będzie zrozumiałe dla większości odbiorców. Warto dodać, że logo powinno kojarzyć się pozytywnie. Wybór oznaczenia, które ma dwuznaczny przekaz jest sprytnym posunięciem ale pod warunkiem, że odbiorca zrozumie oba przekazy marki. Często brak zrozumienia pomysłów projektantów marki zachęca odbiorcę do zapoznania się z ofertą marki kosmetycznej.
Zadbaj o unikalność
Oryginalność oznaczenia daje większą moc odróżniającą, przez co szybciej jest zapamiętywane przez klienta. Musisz wiedzieć, że użycie elementów dość popularnych używanych przez większość przedsiębiorców w branży może spowodować, że klient omyłkowo wybierze Twoją konkurencję. Takie wprowadzenie klienta w błąd może skutkować utratą klienta i spowodować dezorientację na rynku w branży kosmetycznej.
Dostosuj logo do potrzeb klienta
Przy wyborze logo dla Twojej firmy kosmetycznej weź pod uwagę kto jest odbiorcą Twojej marki. Inaczej powinno wyglądać logo marki oferujące produkty dla dzieci a inaczej logo marki ekskluzywnych perfum dla kobiet.
Słowa światowej projektantki są do dziś aktualne. Dobrze uchwycony styl marki pomoże Ci stworzyć uniwersalne logo o ponadczasowym charakterze. Proste oznaczenia łatwiej zapadają w pamięć. Zbyt skomplikowane elementy występujące w oznaczeniu mogą niejednokrotnie utrudnić odbiór marki, co może spowodować utratę klienta.
Użyj sloganu
Tworzenie nazwy firmy oraz projektowanie logo może być tylko jednym z elementów składowych podczas budowania silnej identyfikacji marki. Uzupełnieniem projektu może być dobrze dobrany slogan czy hasło reklamowe. Jest to świetny sposób aby marka zapadła w pamięci klienta. Aż 65% ludzi żyjących na świecie to wzrokowcy ale nie zapomnij o tych klientach, którzy szybciej zapamiętują dźwięki. Do nich szybciej i sprawniej dotrze odbiór hasła wypowiedzianego. Przykładami sloganu, który jest rozpoznawany w branży kosmetycznej oraz zapadł w pamięć swoich odbiorców to hasło wykorzystane przez firmę L’Oreal czy Maybelline.
“Ponieważ jesteś tego warta“ L’Oreal
Hasło powstała w 1973 roku i dzięki swojej uniwersalności do dziś jest używane przez markę. Slogan podkreśla wartość i niezależność kobiety, która zasługuje na najlepsze kosmetyki.
“Może to jej urok, a może to Maybelline” Maybelline
Slogan jest używany przez markę od 1991 roku, a o jego uniwersalności świadczą rekamy, w których słyszymy znane prawie wszystkim kobietom hasło podkreślające ich naturalne piękno i dobrą jakość produktu Maybelline.
Projektowanie logo nie polega wyłącznie na zabiegach graficznych. Powinno być poprzedzone działaniami mającymi na celu przeprowadzeniu analizy oznaczenia pod kątem jego podobieństw do znaków już zajętych przez innych przedsiębiorców. Badanie wstępne oznaczenia pozwoli uniknąć powstania kolizji i sporów do znaków już używanych. Projektując logo weź pod uwagę, kto będzie odbiorcą marki, spraw aby oznaczenie było proste i szybko zapada w pamięci klientem, nie zapominając o jego uniwersalności.
Jeżeli chcesz zastrzec logo firmy kosmetycznej w urzędzie patentowym należy złożyć wniosek o rejestrację znaku towarowego i określić rodzaj znaku, zaznacz czy chcesz zastrzec znak słowno-graficzny czy graficzny. Przy tym nie zapominaj o odpowiednim przygotowaniu znaku do rejestracji.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.