praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Projektowanie logo dla firmy
Logo jest terminem znanym dziś niemal każdemu. Swoją genezę wywodzi z greckich słów: „logos” – oznaczające słowo, bądź myśl oraz „typos”, czyli obraz. Logiem nazywamy formę graficzną, która identyfikuje firmę. Ma ono na celu przyciągnąć uwagę klientów, jednocześnie wyrażając ideę przedsiębiorstwa.
Każda licząca się w świecie firma posiada logo. Niejednokrotnie decyduje ono o być albo nie być danej firmy na rynku. Wydaje się, że logo powinno przyciągać, zapadać w pamięć, informować o firmie i jej działaniu i właściwie na tym można by poprzestać. Jednak nawet jeśli wszystkie wymienione cechy występują w każdym logu marki, warto wprowadzić pewne elementy dodatkowo wyróżniające oznaczenie. Niekiedy w logach znanych firm da się dostrzec ukryte znaczenie, dzięki któremu znacznie zwiększa się atrakcyjność marek. Istnieje co najmniej kilkanaście znanych firm, których logo ma ukryte znaczenie. Oto część z nich:
Ta niemiecka firma produkująca odzież i obuwie sportowe, w latach 90. dokonała modyfikacji swojego loga. Zdecydowano się pochylić paski symbolizujące potrójne wzmocnienie buta w taki sposób, aby przypominały góry. Ma to symbolizować przeszkody, z jakimi każdego dnia zmaga się człowiek.
Żółta strzałka w logu, dla części klientów jest niczym innym jak uśmiechem, dla innych podkreśla szeroki asortyment firmy. Nie przypadkowo strzałka zaczyna się i kończy akurat na literach a i z. Znajdziemy tam – jak wskazuje strzałka – wszystko od A do Z, tzn. wszystko, czego potrzebujemy.
Firmy Steve Jobsa chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Nadgryzione jabłko ma wyrażać jedną z jednostek pamięci komputerowej, czyli bajta. W języku angielskim brzmienie jednostki bajt (ang. byte) pokrywa się z brzmieniem angielskiego odpowiednika słowa kęs, ugryzienie (ang. bite).
Logo tej jednej z największych na świecie firm kurierskich, na pozór nie przedstawia nic szczególnego. Jeśli jednak dobrze się mu przyjrzymy, to pomiędzy literami „E” oraz „x” dostrzeżemy strzałkę. Ma ona symbolizować innowacyjność i szybkość.
W tym zestawieniu nie mogło zabraknąć serii najsłynniejszych wyścigów samochodowych na świecie. Gdy przyjrzymy się bliżej logu, to zauważymy, że przerwa między czarno-czerwonym oznaczeniem F1 tworzy kolejną, białą cyfrę 1.
Odwiedzając Paryż warto odwiedzić Galerie Lafayette. Ten słynny, przeszło stuletni dom handlowy stał się jedną z wizytówek współczesnego Paryża. Logo firmy od samego początku miało za zadanie stanowić analogię do miasta artystów. Czcionka logotypu sprawia wrażenie napisanej jakby odręcznie przez artystę. Co więcej, w wyrażonej graficznie nazwie dla marki „Lafayette” litery „t” układają się w wizualizację Wieży Eiffela. Genialne, nieprawdaż?
Widoczne ostre cięcie przy literach „G” oraz „i”, w zamyśle twórców, prawdopodobnie miało wyrażać ostrość i precyzyjność żyletek produkowanych przez firmę.
Niektórzy wielbiciele marki LG uważają, że logo firmy powstało na cześć Pacmana, bohatera serii gier komputerowych z lat 90. Jednak bardziej wiarygodna historia głosi, że logo LG to po prostu uśmiech w stronę klientów. W logu można również dojrzeć symbol przycisku zasilania urządzeń elektrycznych.
Patrzysz na logo jednego z największych wyścigów kolarskich świata i co widzisz? Czy literka R w słowie „Tour” nie przypomina czasem kolarza Wielkiej Pętli?
Trzy znajdujące się w logu elipsy mają zdaniem twórców symbolizować trzy serca: serce klienta, serce produktu i serce postępu technologicznego. W logu zawarte są jednak również wszystkie litery nazwy koncernu.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.