praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Projektowanie logo dla firmy
Dobra nazwa w dużej mierze uzależniona jest od dozy kreatywności użytej przy jej tworzeniu. Najlepsza nazwa dla Twojej firmy musi być oryginalna i pomysłowa, aby szybko zapadała w pamięć. Jednak, jak zawsze, ważne jest również zachowanie umiaru, bo łatwo zrobić krok za dużo i przesadzić. Wtedy efekt może okazać się odwrotny do zamierzonego, ponieważ źle dobrana nazwa może przynieść firmie złą renomę. Jak więc nazwać firmę?
Istnieje kilka wskazówek, o których warto pamiętać przy tworzeniu nazwy:
Każda dobra nazwa powinna być zgodna z wymogami prawa. Odrębne są bowiem wymagania wobec osób fizycznych, spółek kapitałowych i spółek osobowych. Zanim zapadnie więc ostateczna decyzja co do nazwy warto zaktualizować swoją wiedzę.
Kolejnym wyznacznikiem chwytliwej nazwy jest wspomniana już kreatywność. Unikalność nazwy pozwala bowiem na jej szybsze przyjęcie i zapamiętanie przez konsumentów.
Przy tworzeniu nazwy warto też zwrócić uwagę na jej przekaz. Odpowiednio dobrana powinna stanowić nawiązanie do branży oraz rodzaju oferowanych produktów i usług.
Dobra nazwa powinna być ukierunkowana na docelowe grono odbiorców. Przedsiębiorca przed podjęciem decyzji o jej wyborze powinien zatem odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Dla jakiej grupy wiekowej przeznaczone są jego produkty? Czy są to produkty ekskluzywne, czy też może na każdą kieszeń? Informacje te pozwolą nadać nazwie pewien indywidualny charakter.
Ważnym aspektem jest też poprawność gramatyczna. Nazwa powinna być spójna i logiczna. Błędy ortograficzne czy językowe, bez względu na to, czy jest to zabieg celowy, są bardzo źle widziane.
1. Orlen – Oficjalnie powstał w 1999 roku z połączenia CPN S.A. I Petrochemii Płock S.A. Nowo powstały koncern wymagał stworzenia świeżej, unikalnej marki. Specjaliści uznali, że nazwa powinna odzwierciedlać moc, siłę, energię i jednocześnie charakteryzować braże paliwowo-petrochemiczną podkreślając, polskie korzenie firmy. Spośród blisko tysiąca zaproponowanych nazw wygrała właśnie ORLEN. Stanowiła ona połączenie słów orzeł i energia. Aby dopełnić całość, wybrano również symbol głowy orła i stworzono w ten sposób logo firmy. Identyfikacja wizualna koncernu została oparta o kolory czerwony, biały, szary i srebrny.
2. Lotos – Decyzja o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła jeszcze w 1971 roku. Warto zaznaczyć, że firma ta przeszła etapami swojej działalności przez różne nazwy, poczynając od Rafinerii nafty Gdańsk. W 1976 nazwę zmieniono na Gdańskie zakłady rafineryjne, a w 1991 firma oficjalnie została spółką akcyjną o nazwie Rafineria gdańska SA. Docelowa nazwa Grupa Lotos SA. Powstała dopiero w 2003 roku. Nazwa ta powstała od kwiatu lotosu obecnego w logo spółki, który w buddyzmie symbolizuje odrodzenie. Miało to oczywiście symbolizować odrodzenie spółki.
3. Statoil – firma powstała w 1972 roku. Nazwa pochodzi od skrócenia poprzedniej nazwy States`s oil, czyli Ropa Państwowa.
4. BP – jest to brytyjskie przedsiębiorstwo petrochemiczne powstałe na początku XX wieku. Obecnie jest to 3 największe przedsiębiorstwo tej branży. Nazwa stanowi skrót od British Petroleum.
5. Shell - jest to brytyjsko-holenderski koncern petrochemiczny założony w 1907 roku. Nazwa shell oznacza z języka angielskiego muszle, a jej etymologia wiąże się z wcześniejszą działalnością prowadzoną przez jednego z założycieli Marcusa Samule. Prowadził on bowiem sklepik z pamiątkami, antykami i właśnie muszlami morskimi.
Czasem zdarza się, że pomimo wszelkich starań obrana nazwa nie przynosi oczekiwanych efektów. Wiele osób zadaje sobie zapewne pytanie, czy wybór nazwy dla przedsiębiorstwa to decyzja ostateczna. Otóż nie! Nazwę firmy można zmienić. Należy jednak pamiętać, że wiąże się to z załatwieniem spraw formalnych w urzędach oraz z nakładami pieniężnymi przeznaczonymi na opracowanie nowej nazwy. Co więcej, ponoszone koszta wiążą się nie tylko z wyborem nowej nazwy, ale także często, zmianą loga, banerów reklamowych, wizytówek i wielu innych elementów składających się na identyfikację wizualną danej firmy. Nową nazwę trzeba wypromować. Do kosztów zaliczyć także trzeba te nakłady, które ponieśliśmy przy promocji starej nazwy. Zmiana nazwy jest zatem możliwa, ale kosztowna, dlatego warto dwa razy się zastanowić, zanim zdecydujemy, jak nazwać firmę.
Pamiętajmy więc, że nazwa firmy jest bardzo istotnym elementem marketingowym i dobrze dobrana z pewnością może pomóc firmie zaistnieć na rynku. Jak wynika z artykułu branża paliwowa charakteryzuje się bardzo dużą dowolnością w tworzeniu nazwy. Owszem, zdarza się, że nazwy stanowią powiązanie z przemysłem petrochemicznym tak, jak w przypadku BP, ale zdecydowana większość nazw stanowi bardzo luźne powiązanie lub wręcz metaforyczny przekaz, co potwierdza, że nie warto trzymać się sztywno wytyczonych ram i czasem warto zaryzykować.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.