praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Projektowanie logo dla firmy
Jakie kryterium powinno określać najlepsze loga na świecie? Artysta rzekłby, że kształt, kolorystyka itd., marketingowiec zbadałby siłę przekazu grafiki. Każde kryterium łatwo można jednak sprowadzić do wspólnego mianownika - pieniędzy. Na przełomie ostatnich lat, organizacje takie jak BrandZTM przeprowadzają badania, dzięki którym można sprawdzić, które marki są najcenniejsze. Jako wartość niematerialna i prawna w przedsiębiorstwie najlepsze marki na świecie osiągają gargantuiczne ceny. Oto najcenniejsze TOP10 loga znanych firm 2015 roku.
Pierwsze miejsce w rankingu zajmuje firmowe logo Apple. Marka, którą reprezentuje nadgryzione jabłuszko, sukces swój zawdzięcza ciągłym inwestycjom w innowacje i przemyślanym działaniom marketingowym, mającym na celu ciągłe wyróżnianie się firmy na rynku. Obecna wartość marki to niespełna 247 milionów dolarów. Logo Apple odnosi się do świeżości, która charakteryzuje firmę. Jabłko zostało wybrane najprawdopodobniej ze względu na doświadczenia założyciela, który w młodości pracował na farmie. Aby zrozumieć sens nadgryzienia, należy poznać podstawowe słownictwo angielskie, gdzie ugryzienie znaczy „bite” i stanowi nawiązanie do niemalże identycznie brzmiącego słowa „byte”, oznaczającym jednostkę pamięci komputerowej.
Google straciło pozycję lidera, którą obejmowało w zeszłym roku. Sporo traci do tegorocznego zwycięzcy, jednak wartość marki wciąż robi wielkie wrażenie, wynosi bowiem ponad 173 i pół miliona dolarów. Logo google to kombinacja odpowiednio dobranych kolorów, przyciągających uwagę i wyzwalających w klientach pozytywne uczucia, oraz nawiązanie do miary matematycznej zwanej gogolem.
Kolejny gigant branży technologicznej objął miejsce trzecie, wypychając z podium logo IBM. Marka Microsoft wyceniona została na 115 i pół miliona dolarów. Miejsce trzecie zamyka jednocześnie grupkę firm, których wartość osiągnęła magiczną 9-cyfrową liczbę.Logo microsoftu stanowi połączenie słów microprocessor oraz software. Sygnet w logu ma symbolizować okno na nowy lepszy świat, w podstawowych kolorach najpopularniejszych palet RGB oraz CMYK.
Marka IBM spadła w tym roku na pozycję czwartą, osiągając wartość niemalże 94 milionów dolarów. Marka ta jest czwartą i również ostatnią w pierwszej dziesiątce, która działa w branży technologicznej. Prognozuje się, że miejsce tych firm w czołówce najcenniejszych marek nie jest raczej zagrożone w najbliższym czasie. Logo „Big blue” składa się z pierwszych liter kompletnej nazwy przedsiębiorstwa - International Bussiness Machine Corporation. Co ciekawe, od czasu pojawienia się tego logo, poziome paski zaczęły być kojarzone z komputerami.
Gigant na rynku płatniczym osiągnął wartość marki sięgającą prawie 92 milionów USD, prześcigając najcenniejsze marki z branży żywnościowej, które w roku 2014 plasowały się na liście przed logiem VISA.
Dostawca usług telekomunikacyjnych uplasował się w tym roku na miejscu szóstym, z wartością marki sięgającą niespełna 89 i pół miliona dolarów. Podobnie jak w przypadku IBM widnieją tu poziome, niebieskie pasy, jednak umieszczone są one w kształcie kuli. Całość sprawia wrażenie trójwymiarowego obiektu.
Zaraz za at&t znalazło się logo innej znanej firmy z tej samej branży. Wartość marki Verizon wynosi w 2015 roku nieco ponad 86 milionów dolarów. Logo stanowi połączenie łacińskiego słowa „veritas” (pl. prawda) oraz angielskiego słowa „horizon” (pl. horyzont). Na końcu logotypu, w indeksie górnym umieszczony jest sygnet w kształcie litery „V”, przypominający kształtem "odhaczenie", oznaczające, że wszystko jest ok.
Na ósme miejsce spadła w tym roku marka Coca-Cola. Dwa miejsca straty w stosunku do roku poprzedniego spowodowane pewnie jest zaledwie 4%-owym zwiększeniem jej wartości. Logo Coca-Coli stanowi oryginalna nazwa firmy zapisana charakterystyczną pochyłą czcionką. Mieszanka białego i czerwonego koloru ma przyciągać uwagę i wyzwalać pozytywne uczucia w odbiorcach.
Marka wyceniona została w tym roku na ponad 91 milionów dolarów. W stosunku do rankingu z roku poprzedniego, logo spadło na liście o cztery miejsca, a marka straciła 5% na wartości. Logo marki McDonalds to żółta litera „M” z zaokrąglonymi wierzchołkami. Nawiązuje ono do łuków, które stały przy wejściu pierwszego lokalu firmy.
Marka zwiększyła swoją wartość o 19%, spadła o jedno miejsce w dół i jej logo zamyka w tym roku dziesiątkę najcenniejszych na świecie marek. Logo firmy stanowi czarny, solidny napis „Marlboro”. Marka skierowana jest do prawdziwych mężczyzn, więc prosty, bezprecedensowy napis jest całkiem na miejscu.
Loga tych znanych firm stanowią jedną z najcenniejszych wartości przedsiębiorstw nie tylko z listy najlepszych. Ranking zawiera najlepsze loga na świecie a historia każdego z nich, to niezmiernie interesujący materiał na zupełnie nowe, oddzielne artykuły. Miejsce, jakie wywalczyły poszczególne marki w rankingu najlepszych to nie przypadek. Pozycja każdego z nich to lata przemyślanych działań tych znanych firm. Warto przyjrzeć się bliżej tym markom i zgodnie z domeną benchmarkingu - uczyć się od nich.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.