praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Projektowanie logo dla firmy
Transport to element branży TSL, który odgrywa szczególną rolę w gospodarce światowej. W Polsce wg danych przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny udział branży transportowej w 2021 roku w PKB wyniósł ok. 5,7%, zatrudniając ok. 951 tys. osób. Dodatkowo można z łatwością przyznać, że polski transport jest liderem w Europie, a szczególne znaczenie odgrywa w przewozach międzynarodowych, gdzie ma ponad 32% udziału. Wartość krajowego transportu jest szacowana na ok. 140 mld złotych rocznie. Rynek transportowy w Polsce cechuje się ogromnym potencjałem rozwojowym, oferując szeroki zakres usług, które idealnie dopasowują się do potrzeb klienta. Zaletą polskiej branży transportowej jest doświadczenie logistyczne oraz kompleksowe podejście do klienta. Pracownicy branży TSL zaraz po handlu i edukacji stanowią największą grupę zawodową. Polskie firmy transportowe w 2021 roku odpowiadają za 19,8% pracy transportowej w ramach krajów Unii Europejskiej. Tak duży potencjał oraz wysoka pozycja polskiej branży transportowej pozwoli Ci stworzyć silną markę oraz osiągnąć wymarzony sukces. Jednak obecnie rynek cechuje się dużą konkurencyjnością. Dlatego Twoim zadaniem jest stworzenie marki, która wyróżni Cię na rynku transportowym. Do osiągnięcia tego celu na pewno posłuży Ci logo firmy. Tylko profesjonalne i unikalne oznaczenie zostaną zauważone i zapamiętane przez klienta.
LOGO
Logo firmy to najlepszy sposób na zbudowania identyfikacji wizualnej marki. Jest niezbędne do stworzenia strategii marketingowej i najlepszym sposobem aby zostać zapamiętanym przez klienta. Logo może składać się z sygnetu, logotypu oraz zawierać slogan.
LOGOTYP
To forma graficzna, która przedstawia nazwę bądź skrót marki, najczęściej występuje w formie zapisu tekstowego. Podstawą dobrego logotypu jest wybranie odpowiedniej czcionki, stylu tekstu jak również koloru. Dobrym przykładem logotypu w branży transportowej jest znak towarowy firmy DHL i FedEx.
SYGNET
Jest to przedstawienie marki w sposób wyłącznie graficzny. Często jest wykorzystywany wtedy gdy nie ma miejsca na przedstawienie całego logo marki. Zazwyczaj jest umieszczany na opakowaniach towarów lub na samych produktach.
DHL (003056421)
Logotyp firmy składa się z trzech liter, użyta jest w nim czerwona, pochylona czcionka, która występuje na żółtym tle. Oznaczenie marki symbolizuje szybkość, niezawodność oraz jakość świadczonych usług.
FedEx (011361375)
Logotyp marki składa się z nazwy marki, której litery są przedstawione w dwóch kolorach fioletowym i pomarańczowym. Przestrzeń, która powstała pomiędzy dużą literą E i małą x tworzy kształt strzałki, która symbolizuje szybkość i niezawodność w dostarczaniu przesyłek.
GLS (008259764)
Logo firmy składa się z trzech liter, które występują w kolorze niebieskim. Przed literami umieszczona jest żółta strzałka, które właśnie jest sygnetem. Symbolizuje ona szybkość, sprawność oraz dynamizm dostarczanych przesyłek.
DPD (002238178)
Logo marki składa się z dwóch elementów. Logotyp, który jest przedstawiony w formie trzech liter oraz sygnetu, czyli sześcianu, który przypomina paczkę - element, który nawiązuje do działalności firmy kurierskiej.
Logo jest najlepszym sposobem, aby dotrzeć do największego grona klientów. Z badań wynika, że aż 65% populacji jest wzrokowcami i to właśnie wizualizacja powoduje powstanie silnego bodźca u konsumenta, która wpływa pozytywnie na odbiór marki. U większości bywa tak, że wzrok odbiorcy skupia się na poziomie graficznym, często pomijając komunikaty tekstowe. Nasz mózg potrzebuje 1/10 sekundy aby zrozumieć treści wizualne, natomiast zrozumienie przez nas słów trwa ok. 60 sekund. Pełne logo składa się z logotypu i sygnetu ale wiele firm decyduje się na posiadanie znaku w formie logotypu albo w formie sygnetu.
Dodatkowym elementem logo jest tzw “claim” czyli hasło marki, które zazwyczaj umieszcza się pod logotypem. Poniżej znajdziesz naszym zdaniem najtrafniejsze slogany używane przez firmy zajmujące się transportem.
TNT Sure we can
Hasło oznacza, że firma jest gotowa do podejmowania wszelkich wyzwań, spełnia oczekiwania klienta. Slogan jest wyrazem elastyczności oraz profesjonalizmu w świadczeniu usług kurierskich na całym świecie (0982240).
Pocztex Kurier Poczty Polskiej
Slogan zawiera informacje, że Poczta Polska świadczy usługi kurierskie. Firma przez to podkreśla swoją nowoczesność i konkurencyjność (Z 306257)
FedEx The world on time
Użycie sloganu przez firmę podkreśla niezawodność oraz terminowość wykonywanych usług dla klientów na całym świecie. Celem sloganu firmy FedEx jest zbudowanie zaufania i lojalności wśród klientów.
Jeżeli chodzi o branżę transportową lub kurierską jest to nie tyle ważne, co praktyczne. Logo musi być proste, lecz nie banalne. Potencjalny klient, patrzący na logo Twojej firmy, nie może się zbyt długo zastanawiać, jaką firmę reprezentuje oznaczenie. Nie o to tu chodzi. Sztuką jest zaprojektowanie takiego logo, żeby wystarczyło rzucić okiem i było wiadomo, że firma działa w branży transportowej. Bardzo dobrym przykładem jest logo firmy kurierskiej DHL. Przede wszystkim, logo utrzymane jest w wyraźnych barwach, czerwone litery są pochyłe, oprócz tego, po bokach, umieszczone są trzy paski. Połączone elementy symbolizują szybką i odpowiedzialną dostawę.
Wzbudź zainteresowanie na ulicy!
Dobre logo firmy powinno być oryginalne – to żadna nowość. Jednak nie wszyscy przedsiębiorcy z rynku transportowego, zdają sobie sprawę, że ich pojazdy są głównym narzędziem marketingu i nie przywiązują wagi do unikalności. W porządku, tylko teraz trzeba wiedzieć, kiedy zaczyna się unikalność, a kiedy skomplikowany rebus, którego zrozumienie zajmie dobre 10 minut. Nie ma na to czasu, odbiorca rzuca okiem i wie już wszystko, a do tego zapamiętuje Twoje logo, bo wyróżnia się z tłumu innych pojazdów. To się nazywa skuteczne logo. Ciekawym przykładem jest logo firmy kurierskiej DPD. Logo zaprojektowane w dwóch kolorach, rzucających się w oczy. Przedstawione jest czarne pudełko, otoczone przez czerwone strzałki. Całość pokazuje, że jakość usług jest wysoka, a przesyłki dostarczane są bezpiecznie.
A oprócz tego, estetyka
Zauważ, że przedstawione przykłady utrzymane są jedynie w dwóch, wyraźnych barwach. Nie bez powodu logo są tak zaprojektowane. Profesjonalni projektanci wiedzą, że prosty styl jest kluczem do sukcesu. Jak już wyżej zostało wspomniane, logo firmy transportowej musi przyciągnąć wzrok klienta, lecz rozszyfrowanie logo nie może zbyt absorbować. Dlatego pamiętaj, żeby użyć co najwyżej dwóch kolorów. Najlepiej, żeby to były dobrze zauważalne barwy, dzięki temu Twoje logo będzie można rozpoznać nawet z większej odległości, co jest niewątpliwie wielkim plusem.Zakładasz firmę i myślisz, że będziesz świadczyć usługi na terenie naszego kraju. A co jeżeli po jakimś czasie wejdziesz ekspansywnie na rynek zagraniczny? Logo firmy musi być zrozumiałe również dla obcokrajowców. Skoro jesteśmy już przy czytelności, to nie rób z logo zagadki czy rebusu, który rozumiesz tylko Ty i Twoi znajomi. Ostatnia rzecz, która dla Twojej branży jest istotna, to ponadczasowość. Zadaj sobie proste pytanie: czy stworzone logo firmy będzie dobre jutro i tak samo świetne za 10 lat? Twoja branża ma to do siebie, że musisz myśleć długofalowo i niezwykle przyszłościowo. Dlatego szczera odpowiedź na to pytanie przybliży Cię do wymarzonego logo, które przyniesie oczekiwane zyski.
Teraz czas na Ciebie. Przede wszystkim miej otwartą głowę na pomysły, zajrzyj do Internetu w poszukiwaniu inspiracji, odwiedź strony związane z logistyką, spedycją i transportem w ogóle. Pamiętaj, że logo powinno wyrażac niestandardowe usługi, które oferujesz lub to, dzięki czemu wyróżniasz się spośród konkurencji. Ewentualnie możesz zgłosić się do samodzielnego grafika lub agencji marketingowej, która z chęcią stworzy logo dla firmy transportowej, które spełni swoje zadanie, a oprócz tego zachwyci każdego wokoło.
Logo powinno być łatwe do zapamiętania. Zbyt skomplikowana forma może utrudnić jego odbiór. Proste logo łatwiej umieścić na opakowaniach towaru oraz użyć go w reklamach.
Zadaniem logo jest wyróżnić markę na tle innych. Używanie podobnych oznaczeń może wprowadzić odbiorcę w błąd, a kopiowanie spowoduje utratę marki.
Logo identyfikuję markę. Tylko dobrze dopasowane do branży, w której działa marka spełni swoją najważniejszą funkcję jaką jest jej szybkie zapamiętanie.
Logo powinno być trwałe i aktualne przez cały czas. Tymczasowe trendy oraz moda nie powinna mieć wpływu na jego wygląd. Ponadczasowe logo buduje historię oraz tradycję marki.
Dobrze jest aby logo firmy było dobrze odczytywane przez odbiorcę. Przy tworzeniu nazwy należy liczyć się z faktem, że logo będzie umieszczane w różnych wielkościach przez co nie powinno zawierać zbyt wiele elementów, które w zmniejszeniu mogą okazać się niewyraźne.
Posiadanie logo dla firmy transportowej jest niemal obowiązkowe. Nasz klient żyje w świecie obrazkowym, jest przyzwyczajony do szybkiego dostarczania informacji w postaci grafiki i nawet najlepsza oferta firmy transportowej może nie zostać przez niego zauważona jeżeli nie będzie miała swojej wizualizacji. Dlatego Twoim zadaniem jest stworzenie oznaczenia, które wyróżni Cię na rynku. Do tego jest jednak potrzebne spore doświadczenie oraz wiedza nie tylko z dziedziny grafiki ale również marketingu, reklamy czy przed wszystkim tzw “wyczucie tematu”.
Logo to nieodłączny element wizualizacji i strategii biznesowej firmy transportowej. Dobre oznaczenie to nie tylko atrakcyjny wygląd ale ważny element potrzeby do komunikacji z odbiorcą. Głównym zadaniem znaku słowno-graficznego lub graficznego jest odróżnienie Twojej marki od innych. Jednak musisz wiedzieć, że unikalność logo powinno mieć swoje granice, aby nadmiar jego elementów nie zakłócił czytelności odbioru znaku towarowego.
Prowadzenie spójnej identyfikacji marki jest dla biznesu transportowego jednym z najważniejszych elementów marketingu firmy. Często zdarza się tak, że sama nazwa firmy lub samo użycie logo nie wystarczy aby prowadzić reklamę, która przyniesie oczekiwane rezultaty. Niejednokrotnie może okazać się, że marka nie posiadająca oznaczenia w formie graficznej powoduje, że jej marketing nie spełni zamierzonego celu. Dlatego dobrym pomysłem jest stworzenie nazwy i logo firmy, które wzajemnie się będą uzupełniać i w pełni reprezentować markę. Przykładem dobrego przekazu wizualnego było zaprojektowanie przez nasz zespół poniżej przedstawionego logo, które zostało wykorzystane na potrzeby odbywajacych się targów motoryzacyjnych.
Rejestracja logo firmy czyli znaku słowno-graficznego lub graficznego należy poprzedzić wstępną analizą znaku. Badanie to pozwoli na sprawdzenie czy logo spełnia warunki do uzyskania prawa ochronnego. Badanie oznaczenia ma na celu wskazać pojawienie się ewentualnych kolizji, czyli takich sytuacji, w których Twoje logo będzie identyczne lub podobne do innego znaku towarowego. Badanie oznaczenia przed rejestracją jest bardzo ważne, pozwala uniknąć pojawienia się ewentualnych konfliktów prawnych z przedsiębiorcami, którzy posiadają zastrzeżone znaki towarowe i mogą domagać się zaprzestania używania logo, a nawet w niektórych przypadkach wypłaty kar finansowych w postaci odszkodowań. Analiza znaku pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, które mogą być wydane na bezskuteczną rejestrację znaku towarowego lub prowadzenia sporu sądowego.
Znak słowno-graficzny to kombinacja elementu słownego i graficznego. Może występować z użyciem kolorów zapisywanych niestandardową czcionką. Warto powiedzieć, że znak słowno-graficzny chroni zarazem nazwę jak i grafikę marki pod warunkiem występowanie tych elementów razem.
Jeżeli jesteś w trakcie tworzenia logo dla firmy transportowej sprwadź swoje otoczenie branżowe. Zbadaj dokładnie swoją konkurencję, zwróć uwagę czym się charakteryzuje i jakim oznaczeniem się posługuje. Wybieraj znaki, które kojarzą się z bezpieczeństwem, szybkością i profesjonalizmem.
Proces powstawania loga dla firmy jest dość długi i wymagający sporo pracy. Tworząc oznaczenie daj sobie czas, nie podejmuj pochopnych decyzji, których w przyszłości możesz żałować. Wybierając oznaczenia unikaj znaków, które zostały już zarezerwowane przez innych przedsiębiorców. Wzorowanie się na konkurencji może przysporzyć Ci kłopoty finansowe jak i prawne.
Jeżeli chcesz aby Twoje logo firmy było chronione, należy zgłosić oznaczenie w Urzędzie Patentowym. Zanim to zrobisz dokonaj wstępnej weryfikacji znaku, która dobrze wykonana uchroni Cię od błędów popełnianych przez przedsiębiorców zgłaszających znaki towarowe. Takim błędem jest zgłoszenie znaku, który posiada bezwzględne przesłanki odmowy rejestracji znaku. Wystąpienie tych przesłanek powoduje odrzucenie wniosku rejestracyjnego przez eksperta urzędu.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.