praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Projektowanie logo dla firmy
Przede wszystkim dobre logo powinno być proste, co absolutnie nie oznacza, że powinno być banalne. Tutaj dziwne kombinacje są zbędne, bo one tylko sprawiają, że klient zastanawia się, co oznacza to logo, zamiast od razu spostrzec, w jakiej branży pracujesz. Świetnymi przykładem jest znana firma kosmetyczna Wella. Logo jest jednolitej barwy, która skutecznie przyciąga uwagę. Głowa kobiety z rozwianymi włosami już na miejscu sugeruje, że firma zapewnia produkty kierowane do kobiet z naciskiem na pielęgnację włosów. Nie ma tutaj zbędnych zdobień, a użyta czcionka jest prosta. To wszystko.
Idąc ulicą, atakuje nas mnóstwo reklam. Niekiedy logo na jednej z nich zapada nam w pamięć na bardzo długo. Jak możesz się domyślić, zaintrygowanie potencjalnego klienta jest niezbędne przy tworzeniu logo dla firmy handlowej. Bo firm handlowych jest na pęczki, ale utrzymać się na rynku mogą tylko nieliczni. Jeżeli Twoje logo będzie przyciągało wzrok, możesz liczyć na zaufanie ze strony klientów. Dowodem na to jest logo firmy handlowej Agren. Przedsiębiorstwo specjalizuje się w sprzedaży biopaliw na rynku niemieckim. Logo jest w kolorze czarnym, z wyjątkiem trzech pasków, które symbolizują kłos zboża, który wskazuje, że firma jest związana z naturą czy ziemią. To drugi przykład, gdzie nie ma niepotrzebnych dodatków, a i czcionka również jest przejrzysta.
Dobór czcionki do logo musi być przemyślany – panuje zasada, że nie powinno łączyć się więcej niż dwóch rodzajów czcionek. Nie bez przyczyny panuje taka reguła, bo im więcej połączonych ze sobą fontów, tym logo jest mniej czytelne. Patrząc na przykłady, widzisz, że czcionki są wyraźne, więc można jest rozpoznać nawet z daleka.Jeżeli chodzi o kolorystykę, to akurat na tym rynku nie jest ona tak bardzo ważna. Oczywiście projektowane logo firmy powinno być spójne z branżą, w której działasz, ale decyzja zależy wyłącznie od Ciebie.
Nie wiesz, jak potoczy się przyszłość Twojej firmy, ale zakładając optymistycznie, że będzie świetlana, zaprojektowane logo musi być ponadczasowe. Zastanów się, czy logo będzie tak samo dobre jutro, jak i za 10 lat? Czy w przypadku rozwoju firmy na rynki zagraniczne, logo będzie zrozumiałe dla obcokrajowców? Odpowiadając sobie uczciwie na te pytania, jesteś krok bliżej do wspaniałego logo, które dumnie będzie reprezentowało Twoją firmę, a dzięki temu wysiłek włożony w promocję Twojej marki, przyniesie uznanie i wyczekiwane korzyści.Jeżeli po przeczytaniu artykułu nadal nie wierzysz w swoje możliwości, to i na to znajdzie się rozwiązanie – zgłoś się do odpowiedniej agencji reklamowej, która zaprojektuje dobre logo za Ciebie. Mimo że taki ruch wymaga większych nakładów finansowych, to możesz być spokojny, że logo będzie profesjonalnie zaprojektowane.
Tworząc loga dla firmy handlowej zwróć uwagę na oznaczenia, które odróżniają się od innych, a jednocześnie są łatwe do zapamiętania. Logo Twojej firmy powinno być kojarzone z branżą ale jednocześnie nie być nazwą opisową czy rodzajową. Zwróć uwagę aby logo zaintrygowało odbiorcę, wzbudziło w nim ciekawość. Takie działanie pozwoli Ci się wybić na rynku i odróżnić od konkurencji.
Konstruowanie loga firmy handlowej nie jest takie łatwe jakby się na początku wydawało. Podczas tworzenia idealnego oznaczenia, unikaj nazw przeciętnych oraz banalnych, które nie przyciągają uwagi konsumenta. Nie pozwól na sytuację, w której odbiorca będzie się zastanawiał “ co autor miał na myśli”. To odstraszy konsumenta, a przecież tego nie chcesz.
Ochronę prawną loga zyskujesz rejestrując znak w urzędzie patentowym. Jeżeli chcesz działać na terenie Polski należy wybrać Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast jeżeli chcesz prowadzić biznes poza granicami kraju, należy wybrać Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Rejestrując logo w kraju pochodzenia nie tracisz możliwości rozszerzenia swojej ochrony. Jeżeli Twój znak spełnia wymogi rejestracyjne, możesz dokonać zastrzeżenie logo wybierając urząd regionalne (EUIPO) czy międzynarodowy (WIPO).
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.