praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Projektowanie logo dla firmy
Za najlepszy pomysł marketingowy Tymbarku uważa się umieszczenie na wewnętrznej stronie kapsla lub nakrętki chwytliwego napisu/hasła. Pierwszy taki napis, który pojawił się w 1993 roku, brzmiał: "Uszy do góry". Dziś otwierając sok Tymbark możesz trafić na jeden z 490 powstałych haseł. * Co ciekawe co minutę niemalże 200 osób otwierając butelkę soku Tymbark odczuwa swoistego rodzaju ekscytację i zanim zaspokoi pragnienie czyta hasło spod kapsla. Dla wielu osób tekst od Tymbarku bywa krótkotrwałą inspiracją lub nawet przepowiednią. Jak mówi Dorota Liszka - rzecznik prasowy grupy Maspex : „Dzięki zabawnym, intrygującym, ale również wyrażającym najpiękniejsze uczucia tekstom Tymbark jest cały czas obecny w życiu konsumentów. Zawierające hasła kapsle to unikalny brand experience napojów Tymbark. Można nawet powiedzieć, że kapsle czy też zakrętki marki Tymbark stały się wręcz ikoną! ” Należy zaznaczyć, że kapsle te stały się istotnym składnikiem systemu identyfikacji wizualnej marki Tymbark. Nic więc dziwnego, że marka wykorzystuje je na wszelkie możliwe sposoby. Wiele telewizyjnych kampanii reklamowych napojów Tymbark budowanych jest na spotach, w których użyte są kapsle- animowani brand hero Tymbarku. Poszczególne reklamy prezentują historyjki, w których główną rolę pełnią kapsle z umieszczonymi na wewnętrznej stronie zabawnymi hasłami. Za przykład można podać 10-sekundowe spoty w ramach akcji „Tymbark – Kochaj życie”. Ich pomysłodawcą jest agencja reklamowa Saachi&Saatchi, z kolei za planowanie i zakup mediów odpowiadał dom mediowy ZenithOptimedia Inną akcją wykorzystującą ikonę Tymbarku były spoty z okazji 75 urodzin tej marki. W tym przypadku bohaterami spotów byli: markowy kapsel oraz tort urodzinowy. Autorem urodzinowych spotów Tymbarku jest agencja reklamowa: 303, a zakupem mediów, tak jak w poprzednim przykładzie zajmował się dom mediowy ZenithOptimedia.
Z okazji organizowanej przez Polskę imprezie sportowej EURO 2012 agencji 303 i domowi mediowemu ZenithOptimedia Tymbark zleciał zorganizowanie „piłkarskich spotów” Stąd też pojawiły się reklamy, w których kapsle Tymbarku występowały się na murawie boiska, a umieszczone na nich hasła podkreślały emocje fanów piłki nożnej.
Oprócz spotów telewizyjnych słynne kapsle pojawiają się także w reklamie outdorrowej. Przykładem jest promocja orzeźwiających jabłkowo-miętowych soków Tymbark. Billbordy przyciągały uwagę rozwiązania 2D/3D. Uwypuklone zostały tam wspomniane już Tymbarkowe kapsle z okrągłą zawieszką lub inny składnik identyfikacji wizualnej, czyli butelka Tymbarku.
Na billboardach wykorzystano te wyróżniające markę elementy . Na kapslach znalazły się oczywiści zabawne rymowane slogany takie jak: „Na świeżość są patenty! Trochę jabłka, trochę mięty”lub „Najświeższe momenty - od jabłka i mięty”. Projekty przygotowała agencja Saatchi & Saatchi.
Innym przejawem działań outdoorowych zahaczających o ambient było umieszczenie billboardów w sześciu największych miastach Polski: Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie i Wrocławiu. Ściślej rzecz ujmując billboardy, których bohaterami są kapselki z żartobliwymi hasłami opisującymi otaczającą rzeczywistość znalazły się na stacjach metra oraz w tramwajach kursujących we wcześniej wymienionych miastach. Wywołujące uśmiech na twarzach, billboardowe kapsle Tymbarku towarzyszyły podróżnym w czerwcu i lipcu 2012 roku. Za reklamę odpowiedzialna była agencja Brainbox.
Oprócz powyżej przedstawionych przykładów marka Tymbark wiedząc jak istotna jest reklama w Interneciepostawiła również na obecność na portalu społecznościowym Facebook. Jak powiedziała Dorota Liszka - rzecznik prasowy grupy Maspex: „Według Sotrender, jednego z najpopularniejszych narzędzi do analizy stron na Facebooku, od kilku miesięcy Tymbark utrzymuje się nieprzerwanie na pozycji lidera pod względem liczby fanów, wyprzedzając inne marki ze swojej kategorii.” (Liczba fanów Tymbarku przekroczyła tam 829 tys.- stan na dzień 07.03.2013 r.).
Na Facebooku marka Tymbark zamieszcza różnorodne aplikacje interaktywne np. „Kapslove Święta”, w której „Mikołaj-Kapsel” rozdawał nagrody. Aplikacja internetowa została uruchomiona dokładnie 6 grudnia 2012 roku. Aby osoba mająca konto na Facebooku mogła skorzystać z aplikacji musiała poczekać, aż pojawi się w niej zdjęcie konkursowe oraz musiała starać się jak najszybciej oznaczyć się na wybranej nagrodzie. Wybrany prezent można było wygrać, jeśli udało się kliknąć na niego wcześniej niż inni użytkownicy.
Jej głównym celem było zwiększenie zaangażowania użytkowników w działania na koncie Tymbarku oraz tym samym zdobycie nowych fanów na Facebooku. Działania na portalu społecznościowym były wspierane przez telewizyjne spoty reklamowe z udziałem Mikołaja –Kapsela. Za promocję w Internecie odpowiedzialna była agencja Interactive Solutions i firma Codemedia, spot stworzyli agencja Brainbox i studio produkcyjne The Chimney Pot, a zakup mediów należał do ZenithOptimedia.
Również na Android markecie pojawiła się apka Tymbarku, która raz dziennie może dostarczać odbiorcom wiele emocji. Wystarczy dotknąć ekranu, żeby sprawdzić motto dnia- hasło zawarte na kultowym kapslu. Kapsle można gromadzić i przeglądać w specjalnie stworzonym archiwum.
Oprócz wymienionych powyżej sposobów promocji wykorzystujących kapsel Tymbark marka postanowiła również wprowadzić pierwszą na polskim rynku Alternate Reality Game (zmodyfikowana rzeczywistość) onamingu Operacja Kapsel. Należy zaznaczyć, że istotą gier Alternate Reality jest fakt, że gracze nie tworzą swoich awatarów - pozostają sami sobą, nie gromadzą też punktów, nie uczestniczą w rankingach. Alternate Reality Game cechuje tak realny program, że jej użytkownicy niekiedy mają wątpliwość, czy grają czy też uczestniczą w prawdziwych wydarzeniach. Taką grę na zlecenie Tymbarku przygotowała agencja Click5- za oś gry Click5 obrała historię dotyczącą kradzieży pierwszego powstałego kapsla Tymbarku. W połowie 2009 roku na serwisie YouTube pojawił się enigmatyczny materiał- nagranie z systemu monitoringu, na którym przez kilka sekund widać było zamaskowanego złodzieja włamującego się do muzeum. Rzecznik prasowy marki Tymbark odczytał wówczas oświadczenie dotyczące prawdopodobnego włamania do muzeum Tymbarku, z którego zginął bezcenny - pierwszy kapsel soku Tymbark (czyli kapsel z 1936 roku). Jak wynikało ze słów rzecznika prasowego eksponat ten jest bardzo ważny dla firmy, więc nie będzie ona szczędzić środków by go odnaleźć. W tym też celu wezwała wszystkich chętnych do pomocy – na znalazcę czekała nagroda – samochód marki Mini One. Na początku uczestnicy nie wiedzieli dokładnie, czy jest to prawda, czy jedynie gra. Wykorzystując wiele kanałów komunikacji np. serwisy społecznościowe, blogi, telefony komórkowe, video czy też komunikację offline, akcji wywołała ogromne zainteresowanie i zaangażowanie tysięcy aktywnych graczy. Graczom udostępniono centrum operacyjne, na którym grupa zadaniowa Tymbarku regularnie publikowała najświeższe raporty wideo dotyczące akcji. Tworzenie stron www takich jak np. serwisu kapsel.pl uatrakcyjniła grę. Oprócz tego gracze mieli także możliwość śledzenia najnowszych informacji na temat postępu w poszukiwaniach na takich kanałach komunikacji jak: Facebook, Twitter, Blip, YouTube czy Goldenline. Fabuła akcji prowadziła graczy przez wiele specjalnie stworzonych stron internetowych, blogów, przekazów wideo a nawet profili społecznościowych należących do wykreowanych specjalnie na potrzeby akcji „Operacja:Kapsel” postaci. Co istotne gracze nie wiedzieli o fikcyjnym charakterze tych osób. Dodatkowo wiele z przygotowanych dla uczestników gry zadań zmuszała ich do podjęcia współpracy z innymi graczami. Zespołowe działania takie jak np. składanie haseł, odkrywanie ukrytych obrazów, czy rozwiązywanie zagadek, odbywało się na przygotowanym przez Tymbark forum Operacji Kapsel. Co ciekawe podczas gry jej uczestnicy musieli korzystać także z własnych prywatnych telefonów, odbierać przesyłki pocztowe oraz śledzić bohaterów gry w realnym świecie. Agencja Click5 zaplanowała, że poszukiwania cennego przedmiotu zakończą się grą miejską na ulicach Krakowa. Podczas krakowskiej gry miejskiej najbardziej zaangażowanych kilkudziesięciu graczy (wybranych drogą eliminacji spośród kilku tysięcy zarejestrowanych użytkowników- tzw. grupa finałowa) musiało fizycznie odnaleźć skradziony kapsel. Po wielogodzinnych poszukiwaniach szkatułka z kapslem została odnaleziona przez jednego z graczy - znajdowała się w krakowskim Muzeum Lotnictwa. Zwycięzca otrzymał przewidzianą nagrodę - samochód Mini ONE.
Oceniając pierwszą w Polsce Alternate Reality Game „Operacja Kapsel” należy stwierdzić, że zdecydowanie wyróżniała się ona na rynku. Dodatkowo przeciwnie do innych form komunikacji interaktywnej, gra taka wywołała ogromne zaangażowanie uczestników na bardzo długi okres (akcja trwała około 10 tygodni).
Dzięki akcji Tymbark zyskał identyfikowanie się graczy z marką wywołane ich zaangażowaniem w poszukiwanie kapsla. Identyfikowanie się z marką powoduje, że konsumenci przypisują jej pozytywne cechy oraz spośród oferty znajdującej się na półkach sklepowych wybierają właśnie tą markę. Kolejnym osiągnięciem akcji jest połączenie informacji o tradycji marki, sięgającej 1936 roku, z nowoczesną komunikacją – w ten sposób marka trafiła także do młodej grupy docelowej (statystycznie w gry grają przeważnie osoby w wieku 14-30 lat).Wreszcie nawiązując do słynnego hasła z kapsli Tymbarku „Razem, za każdym razem” marka połączyła podczas gry współuczestnictwo i działanie w grupie, dając uczestnikom dobrą zabawę.
Podsumowując cały artykuł należy stwierdzić kapsle z hasłami uznaje się za doskonałe narzędzie promocyjne Tymbarku.
* Przykładowe hasła na kapslach marki Tymbark:
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.