praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Projektowanie logo dla firmy
Dobre logo firmy składa się z sygnetu i logotypu. Oba elementy mogą występować jako logo samodzielnie. Zdarza się, że ludzie utożsamiają logotyp z logiem. Nie jest to wielki błąd, jednak ważne, by przedsiębiorca wiedział, czym się od siebie różnią. Logotyp stanowi graficzne przedstawienie brzmienia nazwy przedsiębiorstwa. Znacznie rzadziej znane jest ludziom słowo sygnet, który w projektowaniu loga jest równie ważny. Sygnetem jest firmowy znak graficzny identyfikujący firmę. Firmy bardzo często umieszczają w swoim logo oba te elementy, jednak zdarzają się przypadki, gdy firma posługuje się jedynie logotypem lub sygnetem. Niektóre przedsiębiorstwa decydują się na umieszeniu w swoim logo dodatkowego hasła firmowego. Tagline to krótki tekst, zbliżony do sloganu, określający wizję lub misję firmy.
Tworząc dobre logo dla firmy, należy sięgnąć przede wszystkim po ołówek i kartkę papieru. Zastanów się, jakie skojarzenia wiążą się z brzmieniem nazwy Twojej firmy. Zaangażuj swoją rodzinę, przyjaciół, zróbcie burzę mózgów. Wspólnie wybierzcie hasła, które w najlepszy sposób oddawać będą charakter Twojej działalności. Ważne, by dało się je przedstawić graficznie. Inspiracji możecie szukać wszędzie, w literaturze, Internecie, mitologii lub otoczeniu wokół was. Z pewnością już sama nazwa, nawet abstrakcyjna rodzi pewne skojarzenia. Warto rozwijać mapy skojarzeniowe, bo to najlepszy sposób, by znaleźć oznaczenie graficzne, które będzie sugestywne i unikatowe.
Źródło: Fotolia
Jeżeli masz już pewien zarys oznaczenia swojej firmy, nie odkładaj kartki i ołówka. Zacznij szkicować projekt loga. Nie zrażaj się, jeżeli nie masz talentu Michała Anioła. Tworzysz dopiero roboczy projekt, który będzie dopracowywany na kolejnych etapach. Ważne, byś wykazywał się tu dużą kreatywnością i pomysłowością. Istotną kwestią jest również kolorystyka w logu firmy. Każda barwa niesie pewien określony przekaz i należy wziąć to pod uwagę przy tworzeniu loga dla firmy.
Postaw się na miejscu odbiorcy przekazu. Jakie firmowe logo wywołałaby odpowiednie reakcje u potencjalnego klienta? Nie bój się wychodzić poza schemat i tworzyć oznaczeń, które w perswazyjny, lecz nienatarczywy sposób będą niosły pożądany przekaz. W ten subtelny sposób docenia wiele firm, z których wiele dzierży obecnie status gigantów na rynku. Jako przykład, jak stworzyć dobre logo dla firmy może służyć marka „Toblerone”. Jeżeli przyjrzysz się dokładnie logu marki, zauważysz biały zarys niedźwiedzia na tle góry. Niedźwiedź znajduje się też w herbie Berna, w którym znajduje się siedziba producenta.
Źródło:Flickr.com
Logotyp to nic innego, jak nazwa Twojej firmy przedstawiona w sposób graficzny. W Internecie istnieje mnóstwo serwisów udostępniających darmowe czcionki, które w jednej chwili można pobrać i wykorzystać w swoim projekcie logotypu. Pamiętać jednak trzeba, że niektóre z nich mogą być użyte komercyjnie, jedynie po uiszczeniu opłaty licencyjnej. Język mówiony jest znacznie bardziej sugestywny, wzbogacony o intonację i dźwięki dodatkowe. Język pisany nie ma tych zalet, jednak ma on za zadanie pozostać w pamięci na dłużej. Przy wyborze rodzaju czcionki wziąć należy pod uwagę jej kształt, strukturę liter oraz to, jakie uczucia wywołuje w odbiorcy. Weź pod uwagę, że tekst musi być czytelny, nawet gdy logo będzie zmniejszone. Odpowiednio dobrany krój tekstu pisanego może krzyczeć lub szeptać, wyrażać pośpiech lub powagę. Świetnym przykładem są reklamy w gazetach. Zwróć uwagę, w jaki sposób przedstawiane są tam slogany i inne teksty – niektóre z nich wyglądają, jak napisane ręką dziecka lub elegancko, przez kobietę.
Źródło: Fotolia
Jeżeli opracowałeś już roboczy projekt i wiesz, czego chcesz, masz dwie opcje. Pierwsza to udanie się do wybranej firmy projektującej logo. Wykwalifikowani pracownicy z pewnością doradzą Ci w kwestii Twojego zamówienia i profesjonalnie wykonają wspólnie omówiony przez was projekt. Jeżeli zechcesz, możesz wybrać opcję drugą, czyli samodzielnie stworzyć logo. Zaawansowane programy graficzne są dostępne dla każdego. Minusem jest wysoka cena takich aplikacji, na szczęście, nawet jeżeli nie jesteś posiadaczem takiego oprogramowania, możesz znaleźć programy do pobrania zupełnie za darmo. Dla nowicjuszy mających wystarczająco dużo czasu, na YouTube dostępne są również wideo kursy obsługi części z nich.
To, w jaki sposób podejdziesz do problemu zaprojektowania loga, zależy całkowicie od Ciebie. Ważne, byś wziął pod uwagę to, że logo ma trafiać przede wszystkim do klientów. Dzięki stworzeniu dobrego loga dla firmy znacznie skuteczniej przyciągniesz do siebie wiernych kontrahentów.
Dobre logo to takie, które wyróżni Twoją firmę spośród konkurencji. Wybieraj znaki aluzyjne ale takie które nawiązują do branży. Przed zaprojektowaniem loga zastanów się jaka będzie Twoja marka, do kogo będziesz kierował swoją ofertę i czym się chcesz wyróżnić na rynku. Tworząc dobre logo nie bój się wychodzić poza utarte schematy, które ograniczają Twoje pomysły. Stwórz logo chwytliwe i niepowtarzalne, które pozwoli Ci zbudować silną markę.
Nie ma obowiązku rejestracji logo firmy. Ale czy warto podejmować ryzyko? Zastrzegając znak graficzny zyskujesz na niego prawo ochronne, które nie tylko zapewnia Ci bezpieczeństwo na rynku branżowym, ale daje Ci narzędzia, które możesz uruchomić w sytuacji zagrażających Twojej marce. Korzyści zastrzeżonego znaku towarowego jest wiele. Czytając artykuł: Co daje ochrona znaku towarowego dowiesz się co jeszcze zyskujesz dokonując rejestracji znaku. Jeżeli już podjąłeś decyzję i chcesz stworzyć logo, które będzie spełniało wymogi rejestracyjne sprawdź naszą ofertę.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.