praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Projektowanie logo dla firmy
Powstanie nazwy dla firmy Starbucks ma swoje źródło w literaturze. Nazwa została zaczerpnięta została od pierwszego oficera w powieści Hermana Melville'a - „Moby Dick”. Miało to na celu przywołanie u konsumentów skojarzeń związanych z romantycznym etosem żeglarza i z pierwszymi handlarzami kawą.
Zmiany logotypu Starbucks na przestrzeni lat.
Do systemu identyfikacji wizualnej marki Starbucks należy również logotyp, dlatego warto przybliżyć jego etymologię. Choć na przestrzeni lat logotyp ulegał zmianie, to niezmiennie symbolem graficznym koncernu Starbucks jest znana z mitologii greckiej syrena. W projekcie logo zawarto syrenę ze względu na specyfikę działalności firmy - sprzedaż wysokiej jakości kawy oraz związanych z ni ą akcesoriów. Otóż kawę do USA dostarczały statki, które zazwyczaj miały na dziobie rzeźby przedstawiające syreny. Rzeźby syren na statkach miały z kolei odstraszać mitologiczne syreny, które według legend zwodziły marynarzy doprowadzając tym samym do zatonięcia statku.
Pierwsza wersja logotypu z 1971 r. była utrzymana w brązowych barwach, a sama syrena posiadała długie kręcone włosy, koronę na głowie i dwa ogony – po prawej i lewej stronie postaci. Grafice towarzyszyła też typografia zawierająca słowa: „Starbucks”, „coffee”, „tea”, „spieces”. W pierwszej wersji logo - syrena miała odkrytą klatkę piersiową, lecz ze względu na poglądy ówczesnej opinii publicznej w 1987 roku logo uległo zmianie. Logotyp zamknięto w zielonym okręgu a syrenę umieszczono w jego wnętrzu na czarnym tle. Gorszące opinię publiczną nagie piersi zgodnie z oczekiwaniami zostały zasłonięte długimi włosami syreny. Typografię zaś uproszczono do dwóch słów: „Starbucks” i „coffee”. Kolejne nowe logo firmowe powstało w 1992 roku kiedy to firma po raz pierwszy weszła na nowojorską giełdę. Zmiana polegała jedynie na zmianie perspektywy - całą postać syreny zastąpiono jej portretowym zbliżeniem. We wrześniu 2006 koncern tymczasowo przywrócił pierwsze, brązowe logo na papierowych kubkach. Miało to na celu ukazanie wkładu Starbucks Corporation w region zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych oraz uczcić 35 lat działalności. W 2008 roku ponownie przywrócono brązowy logotyp na kubki kawy o nazwie Pike Place Roast, która była dołączona do portfolio proponowanych przez Starbucks smaków. Z okazji 40 urodzin Starbucks Corporation w 2011 roku wprowadzono kolejne nowe logo firmowe. Z logotypu zniknął otaczający syrenę okrąg oraz zawarte na nim słowa "Starbucks" i "kawa". Jest to związane z planami ekspansji sieci na rynek spożywczy. Projekt logo z 2011 roku zawiera obecnie tylko graficzny symbol dwuogonowej syreny o znanym z poprzedniego logo zielonym kolorze. Zarząd firmy tak tłumaczy zmianę: „Nasze nowe logo uwalnia syrenę z zewnętrznego okręgu, sprawiając, że staje się prawdziwą twarzą Starbucks”. Firma o tak dużej rozpoznawalności mgła sobie pozwolić na taki manewr. Nowy wizerunek był wprowadzany stopniowo - na początku nowe logo pojawiło się na serwetkach, a dopiero potem trafiło na słynne kubki.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.