praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Projektowanie logo dla firmy
Historia Milki rozpoczyna się od firmy założonej przez szwajcarskiego cukiernika Philippe’a Sucharda. Suchard swoją pierwszą cukiernię otworzył 17 listopada 1825 roku w Neuenburgu. Czekolada wytwarzana przez Suchard'a zdobywała coraz większą popularność, co powoli pozwoliło rozszerzyć działalność.
Warto wspomnieć, że wówczas pitna czekolada i czekoladowe słodycze wytwarzano nie dodając mleka, dlatego też posiadały one cierpki smak i ciemny kolor. Pierwszą tabliczkę mlecznej czekolady o delikatnym smaku wyprodukowała firma Suchard'a w latach dziewięćdziesiątych XIX wieku.
Przełomową datą w historii firmy jest 1901 rok, gdy zarejestrowano nazwę towarową „Milka”. W rejestrze nazw towarowych cesarskiego urzędu patentowego w Berlinie.
Nazwa dla firmy i marki Milka powstała za pomocą akronimu słów Milch i Kakao (w język niem. oznaczających mleko i kakao). Jednak, jak już było wspomniane, przed 1901 rokiem czekoladę określano mianem „Suchard's Alpen Milk Chocolate”.
Kolejnym elementem systemu identyfikacji wizualnej oprócz nazwy jest także opakowanie, które od początku było takie jak obecnie - fioletowe. Następnym składnikiem identyfikacji marki jest jej logo przedstawiające fioletową, łaciatą krowę rasy simentalskiej na tle Alp. Pomysłodawcą projektu logo jest Philippe Suchard - założyciel firmy, według którego to właśnie krowa w największym stopniu kojarzy się z obszarem Szwajcarii (miejscem pochodzenia Sucharda), z Alpami i przede wszystkim mlekiem. Warto wspomnieć, że krowa na pierwszym projekcie logo była „standardowa", czyli miała biało – czarne łaty. Za projektowanie logo w 1973 roku odpowiedzialna była agencja Young&Rubicam. To właśnie ta agencja reklamowa stworzyła dla marki Milka fioletową krowę, która stała się naczelnym symbolem reklamowym Milki. Poza fioletowymi łatami na tułowiu krowy widnieje charakterystyczny napis Milka. Na opakowaniu czekolady Krowa Milka widoczna jest z lewego boku, z lekko pochyloną głową na tle Alp. W skład logotypu wchodzi też kaligrafia nazwy Milka. W 1907 roku składał się on z drukowanych liter odpowiednio o czarnej barwie. W 1960 roku napis „Milka” został wykaligrafowany białą czcionką na tle fioletowego opakowania. W 1973 roku biały napis trafił na tułów krowy.
Żródło: fotolia.com
O skuteczności kampanii z fioletową krową może świadczyć fakt otrzymania przez agencję Young & Rubicam złoty medalu Art Director Club za zrealizowanie telewizyjnego spotu
Warto dodać, że fioletowa krowa stała się brand hero marki Milka. Dowodem takiego stanu rzeczy są wyniki pewnego bawarskiego konkursu dla dzieci, który został zorganizowany w 1995 roku. Otóż ok 40 tys. dzieci z Bawarii zostało poproszonych o narysowanie krowy, i co trzecia krowa spośród nadesłanych prac posiadała biało-fioletowe umaszczenie.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.