praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Projektowanie logo dla firmy
Korzystając z usług profesjonalnych firm zajmujących się tworzeniem logo dla firmy czy produktów, poza zamówionym oznaczeniem graficznym – w większości przypadków – otrzymamy również księgę znaku (brand book). Nawet jeżeli sami tworzymy logo firmy lub produktu, powinniśmy dla własnej wygody stworzyć taki dokument.
Księgi znaków mają różną strukturę w zależności od twórcy, klienta lub specyfiki znaku, jednak w większości z nich powtarzają się te same elementy składowe.
1. Logo
Zawarte są tu informacje dotyczące budowy znaku / loga podstawowego. Standardowe logo może składać się jedynie z logotypu (graficznego przedstawienia brzmienia nazwy), samego sygnetu (znaku graficznego) lub tworzyć kombinację obu elementów. Przedstawione są tu części składowe loga oraz informacje o zasadach korzystania ze znaku.
2. Warianty kolorystyczne znaku
W tym dziale księgi znaku zawiera się wytyczne dotyczące kolorów znaku. Zamieszczone jest tu konkretne oznaczenie wartości kolorystycznych w różnych wersjach loga: kolorowej, monochromatycznej i achromatycznej. Podaje się również dane wartości kolorystyczne występujących w logotypie i sygnecie kolorów, w najpopularnieszych paletach barw: RGB, CMYK, Panton.
3. Obszary minimalne znaku
Na tej karcie księgi znaku opisane są proporcje oraz wartości loga, które powinny być zachowane w polach ochronnych znaku. Przy określaniu odległości posłużyć się można umowną jednostką opartą na kompozycji znaku, np. odległością między logotypem i sygnetem. Jest to istotne w sytuacji, gdy chcemy. By nasz znak dostatecznie się wyróżniał na różnego rodzaju plakatach i banerach, gdzie nasze logo będzie jednym z wielu elementów.
4. Wielkości minimalne znaku
To, co dodatkowo może zawierać brand book, to zasady skalowania oraz minimalny rozmiar oznaczenia. Aby logo zawsze było czytelne, niezależnie od tego, kto się nim posługuje, dobrze jest podać minimalną wartość, jaką może przybrać wysokość lub szerokość loga, bez pól ochronnych.
5. Kroje pisma do wykorzystania wraz ze znakiem
Na potrzeby ewentualnego odtworzenia znaku graficznego, w księdze znaku umieszczona jest również karta z informacją na temat zastosowanych wzorów literniczych. Wskazany jest tu krój czcionki i wskazówki dotyczące edycji tekstu (czy zostało zastosowane pogrubienie, kursywa etc.), przedstawiony zostaje zestaw znaków konkretnego rodzaju i cel stosowania (jaka czcionka w logotypie, jaka w sloganie, a jaka w innych informacjach i danych).
6. Zasady prawidłowego korzystania ze znaku
Rozbudowane, profesjonalne księgi znaków posiadają również część poświęconą przykładom dozwolonego wykorzystania danego znaku graficznego. Zaprezentowane są tutaj dozwolone tła dla znaku, dozwolone wersje itp. Przedstawione są zasady towarzyszące zamieszczaniu znaku na tłach jednolitych i niejednolitych. Drugą część tego działu stanowią przykłady niedozwolonego użycia znaku, czyli jak znaku nie należy używać.
Księga znaku jest jednym z podstawowych elementów składających się na cały system identyfikacji wizualnej firmy. Posiadając odpowiednio opracowane opisy i zasady stosowania naszego logo, o wiele łatwiej będzie nam tworzyć kolejne elementy tożsamości naszego przedsiębiorstwa i promować je na rynku.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.